Stad Antwerpen zet nieuwe stap in digitalisering van de dienstverlening van de sociale centra. 

Stad Antwerpen zet nieuwe stap in digitalisering van de dienstverlening van de sociale centra. © Shutterstock

‘Mijn sociaal dossier’ geeft klanten van sociale centra meer controle

Antwerpen -

Klanten van sociale centra gaan vanaf eind 2022 meer controle en duidelijkheid krijgen over hun dossier via het digitale portaal ‘Mijn sociaal dossier’. Ze krijgen via dit kanaal een betere dienstverlening rond onder meer advies over leefloon en kortingen.

Sacha Van Wiele

De stad Antwerpen krijgt voor het uitwerken van dit webplatform twee miljoen euro aan subsidies van Vlaanderen. Dat past binnen het Vlaamse project ‘Gemeente zonder gemeentehuis’.

“Met het digitaal profiel ‘Mijn sociaal dossier’ zullen burgers een nog betere sociale dienstverlening krijgen”, zegt Bart Somers (Open Vld), Vlaams minister van Binnenlands Bestuur. “Bijvoorbeeld op het vlak van automatisch advies over het leefloon, korting voor diensten zoals het zwembad, de musea of je internetfactuur. Deze digitalisering gaat deze mensen meer gelijke kansen bieden.”

Alleen is de digitalisering van de dienstverlening niet altijd voor iedereen toegankelijk. De Antwerpse ombudsvrouw Karla Blomme waarschuwde al herhaaldelijk dat steeds meer mensen uit de boot vallen. Zowel schepen van Digitalisering Erica Caluwaerts (Open Vld) als schepen van Sociale Zalen Tom Meeuws (Vooruit) is zich daar van bewust.

“De digitale kloof is soms een onderschatte realiteit”, zegt Meeuws. “Kwetsbare mensen hebben vaak nog dat digitale zetje nodig, waardoor hun rechten dichter bij worden gebracht. Het is belangrijk dat we op zijn minst hun rechten kenbaar maken, en waar het kan ze ook automatisch toekennen. Dat is het belang van dit digitale portaal.”

De stad Antwerpen zal trainingen en andere ondersteuning aanbieden om mensen te helpen toegang tot deze digitale dienstverlening te krijgen.

CITTA

Aangeboden door onze partners

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio