© Joren De Weerdt

Mechelse tangent opent deels op 22 mei, de rest volgt voor zomervakantie: “Hou rekening met hinder”

Mechelen -

Een beperkt eerste deel van de tangent (B101) in Mechelen gaat op zondag 22 mei open voor het verkeer, het traject tussen de Brusselsesteenweg (N1) en de Jubellaan. Door cruciale werkzaamheden moet je vooral in de wijk Mechelen-Zuid wel rekening houden met hinder. De opening van de rest van de nieuwe verbindingsweg volgt in principe nog voor de zomervakantie. De aanleg is zo goed als klaar en de 750 meter lange nieuwe autotunnel onder de Leuvense Vaart wordt aangepast aan de modernste veiligheidseisen.

Sven Van Haezendonck
“Sinds het ontwerp van de tunnel zijn de veiligheidsvoorschriften geëvolueerd en de brandweer stelt bijkomende eisen”, zegt Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging 

“Sinds het ontwerp van de tunnel zijn de veiligheidsvoorschriften geëvolueerd en de brandweer stelt bijkomende eisen”, zegt Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging ©  Joren De Weerdt

Bijna tien jaar geleden ging de Mechelse ‘werf van de eeuw’ van start: in 2013 begon de bouw van de stationsparking, in 2014 volgde de spoorbypass met de nieuwe perrons 11 en 12 en het jaar daarop de tangent. Als de projectverantwoordelijken en de aannemers de timing kunnen aanhouden, is de nieuwe verbindingsweg tussen de Brusselsesteenweg (N1) en het Douaneplein (N15) voor de zomervakantie volledig open voor het verkeer.

“Alleen de beschikbaarheid van enkele cruciale materialen kan nog roet in het eten gooien, maar we stellen alles in het werk om de beoogde deadline te halen”, zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging. Normaal moest de tangent eind vorig jaar samen met de fietsinfrastructuur klaar zijn, maar de werf liep vertraging op. Onder andere door de schaarste aan materialen en ook corona was een spelbreker. “Daardoor keerden veel buitenlandse arbeiders tijdelijk terug naar huis”, zegt Van Camp.

Veiligheidseisen tunnel

Ondertussen is de verbindingsweg zo goed als klaar, al zijn er nog enkele issues. De aanpassing van de nieuwe autotunnel met twee keer twee rijstroken onder het kanaal Leuven-Dijle is er zo een. “Het ontwerp van de tunnel dateert van bijna tien jaar geleden. Ondertussen zijn ook de veiligheidsvoorschriften geëvolueerd en de brandweer stelt bijkomende eisen”, vertelt Rudy Van Camp.

De aanloop naar de 750 meter lange autotunnel. 

De aanloop naar de 750 meter lange autotunnel. ©  Joren De Weerdt

Daarom is het belangrijk om de tunnel voor de opening helemaal conform te maken. “Er zijn extra ventilatoren bijgekomen om rook af te voeren en we zorgen voor een hogere waterdruk op de brandblusleidingen”, legt de woordvoerder uit.

Hinder door cruciale werken

Op zondag 22 mei gaat de tangent open tussen de Brusselsesteenweg en de Jubellaan, voorlopig met een rijvak in iedere richting. Dat maakt het voor de aannemer mogelijk om de tangent op de volledige breedte aan te sluiten op de Brusselsesteenweg. Daardoor wordt het gedeelte van de N1 tussen de Kruisbaan en het kruispunt van de Europa- met de Jubellaan uit dienst genomen. Het alternatief voor het autoverkeer is het opengestelde stuk van de tangent.

Het gedeelte tussen de Brusselsesteenweg en de Jubellaan dat deze maand opent voor het verkeer. 

Het gedeelte tussen de Brusselsesteenweg en de Jubellaan dat deze maand opent voor het verkeer. ©  Joren De Weerdt

“Dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de doorstroming. Hou gedurende enkele weken rekening met hinder”, zegt Van Camp. Op het kruispunt van de tangent met de Jubellaan regelen tijdelijke lichten de verkeersstroom. “Het drukke verkeer moet over de Jubellaan de verbinding van de tangent met de Postzegellaan kunnen maken, terwijl ook de Colomalaan ermee verbonden blijft.”

Gevolgen voor Mechelen-Zuid

Om de doorstroming niet al te sterk te hinderen, komen er voor het fietsverkeer drukknoppen. “Fietsers rijden tussen het kruispunt en de Europalaan over een fietspad in twee richtingen. Zij kunnen ook gebruikmaken van het afgesloten gedeelte van de Brusselsesteenweg”, vertelt Rudy Van Camp. Een nieuwe fietsbrug verbindt de Kruisbaan in de toekomst overigens rechtstreeks met de nieuwe fietsinfrastructuur.

Vanuit de Europalaan kun je tijdelijk het kruispunt met de Jubel- en de Postzegellaan niet meer oprijden. 

Vanuit de Europalaan kun je tijdelijk het kruispunt met de Jubel- en de Postzegellaan niet meer oprijden. © Mechelen in Beweging.  

Door het verleggen van het doorgaand verkeer naar de tangent zijn de gevolgen voor de wijk Mechelen-Zuid en het bedrijventerrein het grootst. Gemotoriseerd verkeer kan vanaf de Postzegelaan wel nog naar de Europalaan rijden, maar vanuit de Europalaan kun je tijdelijk het kruispunt met de Jubel- en de Postzegellaan niet meer op. “Het enige alternatief is de rotonde aan Technopolis”, zegt Van Camp. Nog belangrijkere assen dan anders worden de Egide Walschaertsstraat en de oude Brusselse- en de Hombeeksesteenweg.

Ook buslijnen 2 en 5 van De Lijn moeten tijdelijk een andere route volgen. “Om de gevolgen voor het busvervoer enigszins te beperken, stellen we de rotonde op het Koning Albertplein aan het station opnieuw volledig open. Actuele verkeersinfo kun je altijd terugvinden op de website van Mechelen in Beweging.

Vanaf de Leuvensesteenweg rijd je hier de autotunnel in. 

Vanaf de Leuvensesteenweg rijd je hier de autotunnel in. ©  Joren De Weerdt

Vanuit de tunnel gaat het hier ‘bergop’ richting Jubellaan. 

Vanuit de tunnel gaat het hier ‘bergop’ richting Jubellaan. ©  Joren

Als je vanaf de tangent uit de richting van Brussel komt, heb je de oprit naar de kiss- en ridezone links, de inrit naar de stationsparking rechts.  

Als je vanaf de tangent uit de richting van Brussel komt, heb je de oprit naar de kiss- en ridezone links, de inrit naar de stationsparking rechts.  ©  Joren De Weerdt

www.mecheleninbeweging.be

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio