©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Net nu je wilt weten hoeveel je moet bijbetalen: afrekening van gas en elektriciteit loopt weken vertraging op

Zit je ook te wachten op de eindafrekening voor gas- en elektriciteitsverbruik? Je bent niet alleen. Net nu de meeste gezinnen benieuwd zijn naar hoeveel ze moeten bijbetalen, laat de factuur op zich wachten. In sommige gevallen lopen de vertragingen zelfs op tot enkele weken. “Een samenloop van omstandigheden, maar leveranciers doen er alles aan om de achterstand weg te werken”, zegt Marc van den Bosch van Febeg.

Thierry Goeman

Veel Vlaamse gezinnen verwachten zich aan een onaangename verrassing als ze de eindafrekening van gas en elektriciteit krijgen. Door de fel gestegen energieprijzen zullen velen een pak moeten opleggen. Alleen: ze hadden die afrekening al lang gekregen moeten hebben.

Volgens de Federatie van de Belgische elektriciteits- en gasbedrijven (Febeg) was er naast de nieuwe ‘bijzondere accijns’ ook de aanpassing van de btw naar 6 procent voor elektriciteit en gas die op korte termijn in rekening moesten worden gebracht om een correcte factuur te kunnen versturen. “Verder was er een forfait van 80 euro aan beschermde klanten die genieten van een sociaal tarief dat moest verrekend worden. En de verwarmingspremie van 100 euro die plots nog toegekend werd. Dat moet allemaal in rekening worden gebracht”, zegt Marc van den Bosch.

Faillissementen en contractwissels

En dat is niet alles. In de nasleep van een aantal faillissementen van enkele leveranciers een paar maanden geleden (onder andere de Vlaamse Energieleverancier) moesten die klanten plots overstappen naar een andere energieleverancier. En door de hoge energieprijzen kregen de energiebedrijven ook veel vragen van klanten en werden ook nog eens veel contractwissels gedaan. Dat allemaal samen zorgde voor vertragingen bij de verwerking”, klinkt het.

“Komt daarbij nog een achterstand in de back-office, die voornamelijk te wijten is aan kinderziekten in het nieuw centraal dataplatform MIG6”, zegt Hellen Smeets van Engie Electrabel, dat nog steeds de grootste speler is op de Belgische energiemarkt.

De sector doet er alles aan, zeggen de verschillende leveranciers, om de klanten zo snel mogelijk een correcte factuur toe te sturen. De meeste energieleveranciers hopen tegen eind mei klaar te zijn, bij sommigen kan het nog wat langer duren.

LEES OOK. Stijging energieprijzen leidt tot recordaantal klachten, ombudsman vraagt om “betaaltermijn te verlengen tot 15 dagen”

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio