© ATV

Maritieme Campus Antwerpen krijgt dan toch bouwvergunning

De Maritieme Campus Antwerpen krijgt dan toch een bouwvergunning. “De campus wordt een unieke hub zonder gelijke op internationaal niveau. Er zal baanbrekend onderzoek worden geleverd”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). Maar niet iedereen is blij met de vergunning. Natuurpunt bijvoorbeeld stapt mogelijk naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

EmKe, JaSBron: BELGA

De Martitieme Campus Antwerpen, niet te verwarren met de Zeevaartschool (Antwerp Maritime Academy), krijgt een bouwvergunning. Dat heeft gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) donderdag gezegd. “We hebben hierbij maatschappelijke en economische afwegingen gemaakt. De Maritieme Campus wordt een unieke hub zonder gelijke op internationaal niveau. Er zal baanbrekend onderzoek worden geleverd.”

De Maritieme Campus is een project van de Compagnie Maritime Belge (CMB), een van de oudste en grootste Antwerpse rederijen met hoofdkwartier op de Scheldekaaien. Het doel van deze campus, een gebouw van 40.000 m², is om Belgische en buitenlandse bedrijven innovaties binnen de scheepvaart te laten uitwerken. 

Het terrein waar de campus moet komen, ligt op de uithoek van Blue Gate, een industriegebied aan het eind van de Scheldekaaien, ook bekend als het oude Petroleum Zuid. De site waar CMB wil bouwen, is geen natuurgebied, maar wordt er wel grotendeels door omringd. Natuurpunt vreest niet alleen mobiliteitsproblemen, maar ook lichtvervuiling, drooglegging van moerasgebied en problemen voor trekvogels.

Volgens Luk Lemmens moet Natuurpunt zich geen zorgen maken. “Uiteraard zijn er bijzondere (milieu)voorwaarden verankerd voor de bouw”, zegt Lemmens. “Vroeger was er een vervuilende fabriek op deze locatie, de invulling van de Campus is een pak gunstiger. Bovendien mag niet elk bedrijf zich zomaar op de Campus vestigen. Er moet een duidelijke maritieme link zijn.” 

“Mooi project op verkeerde plaats”

“Het argument dat het om ‘propere economie’ gaat, is volledig naast de kwestie”, zegt Luk Smets van Natuurpunt. “Het gaat een negatieve impact op de omgeving veroorzaken. We hebben nu 45 dagen om te beslissen of we naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen stappen. We zullen de argumenten van de deputatie grondig doornemen. Verder kan ik niet vooruitlopen op de kwestie.”

Smets vreest voor een nieuw Isvag-scenario, gekenmerkt door procesdureslagen, rechtszaken, buurtprotesten en politiek getouwtrek, dat al een kwarteeuw aan de gang was.

Ook Groen-gemeenteraadslid Ilse van Dienderen, zet het thema op scherp: “1.778 bezwaarschriften, ongunstige adviezen van het Agentschap Natuur en Bos en van de Provinciale Omgevingscommissie én een waarschuwing van de Vlaamse Milieumaatschappij. Dat hield eerder het Antwerpse stadsbestuur niet tegen en ook nu lapt de deputatie al deze adviezen aan zijn laars.”

“Dit is ook de zoveelste vergunning op rij in en rond onze stad die op juridisch drijfzand wordt gebouwd”, aldus nog Ilse van Dienderen. “De Antwerpenaar staat er bij en kijkt er naar.” Groen herhaalt dat het de Maritieme Campus een mooi project vindt, maar wel op de verkeerde plek.

Bij CMB reageren ze heel tevreden op de beslissing van het provinciebestuur. “We zijn blij dat er nu een uitvoerbare vergunning voor de Maritieme Campus is. We gaan stap voor stap bekijken hoe we van hieruit verder gaan”, zegt woordvoerster Katrien Hennin. Wanneer de eerste spade in de grond gaat, is wel nog niet duidelijk. “We wachten nog op de concrete teksten van de vergunning, om te zien welke impact de opgelegde voorwaarden kunnen hebben op de realisatie van het project. Dat moeten we de komende dagen nog allemaal bekijken.”

En dat Natuurpunt de vergunning mogelijk opnieuw gaat aanvechten? “Wij blijven open voor dialoog met alle partijen”, blijft CMB op de vlakte. De ambitie blijft wel om de campus in 2024 te kunnen openen.

Aangeboden door onze partners