©  Dirk Kerstens

Nieuw alternatief voor gezinsauto in stadsverkeer: ‘longtailbikes’ gaan concurrentie aan met bakfietsen

In de categorie ‘fietsen die een auto moeten vervangen’ heerst momenteel strijd tussen de elektrische bakfietsen en zogenaamde ‘longtailbikes’. In Antwerpen winnen de fietsen met een lange staart steeds meer terrein. Wat zijn de voor- en nadelen tegenover een bakfiets of een fietskar? Nico De Coninck, expert bij iBike, de grootste fietsketen in de Antwerpse regio, legt het uit. “Het hangt allemaal af van je gewoontes als gezin.”

Sylvia Mariën

Door een samenloop van omstandigheden – met onder meer drukker verkeer, duurder parkeren en meer aandacht voor het milieu – hebben fietsproducenten hun aanbod de laatste jaren ongelooflijk verruimd. Relatief nieuw zijn specifieke ‘cargofietsen’, die vandaag in steeds meer gezinnen een auto vervangen, voornamelijk in de stad. Dat die meestal elektrisch ondersteund zijn, is evident. In die categorie zijn de bakfietsen en de ‘longtailbikes’, met een extra lange bagagedrager om twee kinderen of bagage op te vervoeren, tegenwoordig het populairst.

 

 ©  RR

“De longtails winnen steeds meer terrein”, legt Nico De Coninck uit, “al bedraagt de verhouding longtailbikes/bakfietsen vandaag nog altijd 30/70.” Nico is ‘cargoloog’ bij iBike in de Antwerpse Lange Lozanastraat, een van de acht vestigingen van de gespecialiseerde keten. “Zelfs van ver weg komen mensen naar hier voor advies over cargofietsen”, zegt Nico. Hij rijdt zelf met een koersfiets. “Maar elk nieuw model dat we bij iBike verkopen, test ik zelf een week uit.”

Kindervervoer

Bij de bakfietsen is Urban Arrow, een Nederlands e-bikemerk, vandaag een hit. In de bak van het model Family Performance Plus passen twee of, met een extra plankje, drie kinderen, en dat betekent dus ook veel laadruimte. “Nadeel van dit soort bakfietsen”, zegt Nico, “is dat ze wel wat ruimte innemen om te stallen, en dat kan lastig zijn in een smalle gang.” Dan laten de elektrische longtails zich makkelijker parkeren op een smalle plek, omdat ze met het stuur gedraaid in de breedte minder plaats inpalmen.

Nico De Coninck op een ‘gewone’ bakfiets. 

Nico De Coninck op een ‘gewone’ bakfiets. ©  Dirk Kerstens

Welke is veiliger? Duw je met een bakfiets niet je kinderen het verkeer in voor je er zelf in belandt? “Dat is puur een kwestie van wennen aan de bakfiets, en rekening houden met de lengte vooraan”, zegt Nico. “We zien juist dat de laadbak heel beschermend werkt bij een ongeval, en dat maakt de bakfiets veiliger dan een fietskar (die als aanhangwagen aan een klassieke fiets kan worden gekoppeld, red.). In de longtail zijn er wel rails aan de zijkant, maar kinderen zitten er ‘open’ op. Het is weer puur een kwestie van keuze en gevoel.”

Vergelijkbare prijzen

En ook de prijzen, zeker in het gamma van iBike, van vergelijkbare orde. Wel niet goedkoop: reken met een budget van een 5.000 euro. “Een Urban Arrow is verkrijgbaar vanaf 5.150 euro, maar je hebt ook high speed bakfietsen tot 13.000 euro. De Tern GSD kost 4.900 euro, maar je hebt er ook tot 9.100 euro, met meerdere opties, zoals een dubbele batterij bijvoorbeeld.” Een boodschappenbak van 40 bij 60 centimeter past zowel op de longtail als in de bakfiets. Het opladen van de standaardbatterij voor beide types duurt even lang, een viertal uur.

 

 ©  BELGA

“Heel wat gezinnen komen voor een bakfiets, maar als ze hier zijn en enkele mogelijkheden uittesten, helt de keuze steeds vaker over naar de longtailbike”, zegt Nico. “Maar ook het omgekeerde gebeurt. Het hangt allemaal af van je gewoontes als gezin. Allebei zijn ze zeker ook stabiel zonder lading of kinderen.”

Danielle Dircken (59): “Ideaal voor wasmanden en kleinkinderen”

Danielle Dircken. — © Dirk Kerstens

 

Danielle Dircken (59) uit Antwerpen fietst nog niet zo lang met een longtailbike, maar is helemaal fan. “Ik rijd met mijn volle wasmand naar de strijkdienst en volgend jaar kan mijn eerste kleinkind achterop.”

Naast een elektrische fiets van de eerste generatie, een speedpedelec die ze drie jaar geleden kocht, beschikt Danielle nu ook over een longtailbike, die ze in leasing heeft via haar werkgever. “Ik ben voor het eerst oma en die longtail heb ik gekozen met het idee om mijn kleinkinderen ook mee te kunnen nemen op de fiets. Op een speedpedelec mag je sowieso geen kinderen onder de 3 jaar vervoeren. In eerste instantie dacht ik aan een cargobike met een bak vooraan, want ook dat is leuk voor kinderen. Maar ik voelde bij de testrit meteen dat het mijn ding niet was. Het vergt wel wat meer oefening. Een longtail rijdt als een gewone fiets.”

“Ik woon aan het Kievitplein (achter Antwerpen-Centraal, red.) en ben gewend mijn boodschappen in de stad te doen. Mijn elektrische fiets had regelmatig een kapotte spaak en werd daardoor dan instabieler. Dit soort fietsen is niet gemaakt om zwaardere vrachten te vervoeren.” Op de ‘lange staart’ van haar longtailfiets past zelfs een hele wasmand. “Ik breng mijn mand met de longtail naar de strijkdienst in Merksem”, zegt Danielle. “Om te gaan werken in Schoten gebruik ik vooral de speedpedelec, maar als er iets groters mee moet op de weg, gebruik ik de longtail.”

“Er zijn bijvoorbeeld grote fietstassen bij die echt wel wat gewicht aankunnen”, vertelt Danielle. “Ik heb er ook een stuurtas bijgekocht, die ik als handtas gebruik. Het is wat uitproberen, en dan heb je echt een fiets op maat.” Danielles longtailfiets kost, met alle accessoires inbegrepen, ongeveer 6.000 euro.

Vastgoed

Jobs in de regio