©  rr

DE WEEK VAN PATRICK. Ook in fietsstraat word je als fietser van de sokken gereden

Patrick Van de Perre

Het is zover, over een weekje of twee start de aanleg van een fietsstraat op de Turnhoutsebaan. Vlaams minister Lydia Peeters liet het afgelopen woensdag nog even weten voor het geval we het vergeten waren.

Dat gaat wat geven. Niet zozeer de aanpassing van de veel te drukke straat. Die aanleg zal verlopen zoals altijd: met wat hinder hier en daar en een timing die licht zal overschreden worden. Daarna begint het pas echt.

Wie weleens door een reeds bestaande fietsstraat in Antwerpen rijdt, weet het. Meer wel dan niet wordt een fietser ook in straten waar de auto slechts te gast is, nog altijd van de sokken gereden. Met niet zelden een gestrekte middelvinger van een verontwaardigde automobilist erbovenop. De situatie is een beetje te vergelijken met een gemiddeld voetpad ergens in de stad. Daar waant de fietser zich dan weer baas. Voetgangers boven alles, vooral op plekken die exclusief voor hen gereserveerd zijn? Ammehoela, denkt zo’n fietser dan.

Ondertussen wachten we vol verwachting op het moment dat de Turnhoutsebaan niet meer is wat ze geweest is. Er zal nog veel over gezegd, geschreven, gezeurd en gezucht worden. Het deert niet. Laat maar komen die fietsstraat. Slechter dan het er nu is, zal het niet worden.

Verder is ons, Antwerpenaren, beloofd dat Linkeroever sneller dan verwacht klimaatneutraal zal zijn. In 2030 om precies te zijn en dat dankzij Europees geld en enthousiasme. Al is het aan te raden om een kleine slag om de arm te houden.

Want hoeveel duurzame centjes er vanuit Europa naar Linkeroever vloeien is nog niet bekend. Het zou dus zomaar eens 2040 kunnen worden voor de lucht boven de andere kant van de Schelde is opgeklaard. En ondertussen is er over de PFOS-affaire aan dezelfde kant van de stroom voorlopig geen nieuws.

Linkeroever is ook de plek waar deze week de eerste Oekraïense vluchtelingen zijn neergestreken. Ze hebben op de Middenvijver een optrekje gekregen van om en bij de 55 vierkante meter en voorzien van het broodnodige comfort. Een beetje wat een gemiddelde student krijgt als hij of zij in Antwerpen op kot gaat om vervolgens te vaak en te lang in de kroeg te blijven hangen. De vluchtelingen hebben alvast een voordeel op de studenten. Ze betalen wel een democratische prijs voor hun bescheiden optrekje en mogen erop rekenen dat er bij hen bovendien warm water uit de douchekop komt.

Om de week fietsvriendelijk af te sluiten nog even dit. De Lijn heeft in de Halenstraat de palen , waaraan de bovenleidingen voor de trams bevestigd zijn, op de het fietspad neergezet. “Omdat het niet anders kan”. Wees dus voorzichtig als u gaat fietsen. Of neem anders het voetpad aan de overkant van de straat.

CITTA

Aangeboden door onze partners

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio