Loketpersoneel in Antwerpen verzuipt in het werk: “Situatie is volledig ontspoord”

Antwerpen -

Het loketpersoneel van de stad Antwerpen verzuipt in het werk. Dat zorgt voor lange wachttijden voor wie een afspraak wil maken, maar het zorgt ook voor een ongeziene werkdruk bij het personeel. Volgens vakbondssecretaris Skender Baleci (ACV) is de situatie compleet ontspoord. “We zijn in een fase van moedeloosheid terechtgekomen. En als dat zich meester maakt van je mensen, dan is het gedaan met de dienstverlening”, zegt hij.

Jan Stassijns

De situatie in de stadsloketten is onhoudbaar geworden voor het personeel. De oorzaak is drieledig. Door de coronacrisis heeft de loketwerking een enorme achterstand opgelopen. Daarnaast krijgen medewerkers ook heel veel aanvragen te verwerken van Oekraïense vluchtelingen die onder meer een verblijfskaart willen bekomen. En daar komt nog eens de jaarlijkse piek voor de aanvraag van reisdocumenten bovenop.

Pompen of verzuipen

Voor de Antwerpenaar is het erg moeilijk geworden om nog een afspraak vast te krijgen aan een loket, en dat geldt in zowat alle districten. Maar voor het loketpersoneel is het pompen of verzuipen. “Ik draai al 38 jaar mee, maar de situatie vandaag gaat veel dieper dan wat in al die jaren heb meegemaakt”, zegt vakbondssecretaris Skender Baleci (ACV). “De situatie is ontspoord. Mijn grootste bezorgdheid is het feit dat heel wat medewerkers emotioneel erg diep zitten. De fase van boosheid zijn ze al voorbij. We zijn in een fase van moedeloosheid terechtgekomen. En als dat zich meester maakt van je mensen, dan is het gedaan met de dienstverlening. Ze staan voor een hoge muur waar ze niet over geraken. En natuurlijk nemen de mensen dat ook mee naar huis. De hoge werkdruk zorgt voor een grotere uitval bij het personeel en meer langdurig zieken. Dat verhoogt dan weer de werkdruk voor wie overblijft. Het is een vicieuze cirkel.”

Vakbondssecretaris Skender Baleci (ACV) 

Vakbondssecretaris Skender Baleci (ACV) ©  Joris Herregods

Ook Ken Zegers, vakbondssecretaris voor ACOD, trekt aan de alarmbel. “Het is 5 na 12”, zegt hij. ”We kaarten dat al enkele maanden aan. Het is een samenloop van omstandigheden, maar de werkdruk is enorm hoog. Er zijn mailboxen met 6.000 tot 10.000 mails die nog verwerkt moeten worden. Om de achterstand weg te werken en bijkomende aanvragen binnen een normale termijn te verwerken, zijn dringend extra mensen nodig.”

“Volledig ontspoord”

Dat beseft ook het Antwerpse stadsbestuur. De stad Antwerpen werft nieuwe mensen aan die snel aan de slag kunnen. En door het verschuiven van personeel hoopt de stad zo de wachttijden in te perken en de werkdruk naar omlaag te krijgen. “De stad is alles in het werk aan het stellen om extra mensen aan te werven, maar die moeten ook opgeleid worden”, zegt Baleci. “Die mensen zijn dus niet meteen inzetbaar. Daar gaan een paar weken over. En wie moet die mensen opleiden? Dat zijn de mensen met ervaring, die de praktijk kennen. En dat zijn net de mensen die nu al geen tijd hebben om hun job te doen. Ik vrees dat nog meer medewerkers eronderdoor zullen gaan.”

Ook de aangekondigde reorganisatie van de loketwerking, die vanaf december wordt uitgerold, baart Baleci zorgen. “Er is te veel tegelijk bezig”, zegt hij. “Ik weet niet of dat er ook nog bij kan, maar het personeel heeft nu ook de tijd niet om zo ver vooruit te kijken. De situatie waar we nu inzitten, valt niet met één vingerknip op te lossen. Het is volledig ontspoord en dat gaat zijn sporen nalaten. Ik denk dat we nog heel moeilijke weken tegemoet gaan.”

Aangeboden door onze partners