© Dirk Vertommen

Leerlingen TSM testen al springend en lopend nieuwe fiets- en voetgangersbrug

Mechelen -

De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Afleidingsdijle in Mechelen werd dinsdag getest. Vijftien leerlingen van TSM wandelden, liepen en sprongen over de brug om na te gaan hoe hard het brugdek beweegt. Op basis van de metingen wordt de komende weken een dempingssysteem aangebracht zodat iedereen vanaf juni comfortabel over de brug kan.

Stijn Van de Sande

Eind maart werd aan het hotel Van der Valk in Mechelen een imposante fiets- en voetgangersbrug op haar plaats gehesen. De brug van 55 meter lang en 5 meter breed verbindt het toekomstige parkeergebouw van Parking Keerdok met het Rode Kruisplein. De afgelopen weken werd de brug voort afgewerkt en dinsdag vond de proefbelasting plaats. Daarvoor werden vijftien leerlingen van de Technische Scholen Mechelen (TSM) opgetrommeld.

“Het is een stalen brug die relatief lang en smal is”, zegt Sander Belmans, projectingenieur van De Vlaamse Waterweg. “Daardoor is ze erg gevoelig voor trillingen. Om na te gaan hoe hard de brug precies beweegt, voeren we een proefbelasting uit. De leerlingen van TSM wandelen, lopen en springen aan verschillende snelheden en ritmes over de brug. Aan de hand van de metingen kunnen we nagaan hoeveel schokdempers er nog moeten worden aangebracht.”

Om de trillingen te meten, werd een beroep gedaan op de leerlingen van TSM.

Om de trillingen te meten, werd een beroep gedaan op de leerlingen van TSM. © Dirk Vertommen

Geen risico

De proefbelasting leverde spectaculaire beelden op. Vooral toen de leerlingen over de brug marcheerden, ging het 115 ton zware gevaarte stevig op en neer. “Er is uiteraard geen risico voor de leerlingen”, zegt Belmans. “De brug is zeker stevig genoeg, ze zal niet instorten. Maar een op en neer wiegende brug is niet comfortabel voor wandelaars en fietsers. Daarom wordt dat probleem verholpen. Voor de metingen doen we een beroep op een specialist uit Duitsland. Het is een heel specifiek werk en er is slechts een handvol mensen die de juiste expertise hebben.”

“Voor de leerlingen is dit een uitzonderlijke en zeer leerrijke kans”, zegt leerkracht bouwwetenschappen Jan Bryssinck. “Het is een unieke ervaring”, vinden ook leerlingen Sanne (17) en Warre (17). “Het voelt heel raar aan, zeker als de brug op en neer gaat. Onveilig voelen we ons niet. We weten dat de brug stevig genoeg is. Op school zijn we veel met bouwtechnieken bezig en wegenbouw maakt daar deel van uit. Het is dan ook leuk om dit van zo dichtbij mee te kunnen maken.”

Vrachtwagens

De brug opent op 5 juni. De demping is dan mogelijk nog niet aangebracht. Gebruikers moeten dus nog even rekening houden met zeebenen. Op datzelfde moment opent ook de nieuwe brug voor gemotoriseerd verkeer. Die brug wordt volgende week getest door er volgeladen vrachtwagens op te plaatsen. “De bruggen verbinden een nieuwe woonwijk, een park en een parkeergarage met het stadscentrum. Zo werken we weer een missing link weg in ons zacht verkeersnetwerk”, zeggen schepenen Greet Geypen en Patrick Princen (beiden Vld-Groen-m+).

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio