Met tape op de mond hebben de actievoerders plaatsgenomen in de raadzaal van het stadhuis. 

Met tape op de mond hebben de actievoerders plaatsgenomen in de raadzaal van het stadhuis. ©  Sven Van Haezendonck

Actievoerders protesteren met tape op de mond tegen nieuwe Mechelse vesten: “Hopelijk leert de stad iets uit de flater rond de fusie”

Mechelen -

Stilzwijgend protest op de Mechelse gemeenteraad maandagavond. Letterlijk en figuurlijk. Met tape op de mond zakten actievoerders af naar het stadhuis. Daarmee maken ze voor de tweede keer in een maand tijd hun ongenoegen duidelijk over de plannen om eenrichtingsverkeer in te voeren op de vesten.

Sven Van Haezendonck

Voor de tweede keer in een maand tijd zijn de mensen achter het burgerforum Verbindend Mechelen en de actiecomités Nekker-Noord en Red de Vesten present voor de gemeenteraad. De Mechelaars hadden hun mond allemaal afgeplakt met tape. “Als symbool voor het gebrek aan inspraak voor ons burgers”, zegt Carl Bols, initiatiefnemer van Red de Vesten.

Vanaf augustus voeren het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) en de stad eenrichtingsverkeer in op de Mechelse vesten (R12). Zo willen ze auto’s minder ruimte geven op de kleine ring en meer ruimte creëren voor groen, ontmoeting en betere fiets- en voetpaden. “Niet alles is zoals het lijkt”, stelt Bols.

Daarvoor verwijzen de actievoerders naar het mobiliteitsplan uit 2015. “Eenrichtingsverkeer komt in dat plan totaal niet ter sprake. Meer zelfs, de gevolgen ervan zijn in strijd met het plan”, vertelt Carl Bols. Zo streefde het plan naar minder autokilometers.

LEES OOK. Mechelse gemeenteraad voert vurig debat over mislukte fusieplannen: “Die voer je niet door op een blauwe maandag”

De actievoerders verzamelden voor aanvang van de gemeenteraad voor het stadhuis.

De actievoerders verzamelden voor aanvang van de gemeenteraad voor het stadhuis.© Sven Van Haezendonck 

“Het eenrichtingsverkeer genereert er net meer. In de avondspits zullen we duizend kilometer meer afleggen. Tot op heden hebben AWV en de stad nog geen informatie gegeven over het totaal aantal extra kilometers dat we per jaar gaan rijden”, legt Bols uit.

“Meer nadelen dan voordelen”

Samen met zijn medestanders roept hij de overheid op om het plan breder te bekijken. “Voor elke Mechelaar die bij de nieuwe vesten voordeel heeft, zijn er tien die elders nadelen ondervinden.” Als voorbeelden haalt hij de Battelsesteenweg, de Liersesteenweg en de Grote Nieuwedijkstraat aan. ”Die zullen beduidend meer verkeer slikken. De voordelen zoals betere fiets- en voetpaden zijn niet exclusief aan het eenrichtingsverkeer gekoppeld, maar aan de herinrichting”, zegt Carl Bols.

LEES OOK. Toch een fusie, Mechelen en Willebroek vormen samen sociale woonmaatschappij: “Ze beheert meer dan 5.000 woningen”

Volgens Bols zijn de plannen ook in strijd met het participatiebeginsel waarbij burgers vroeg, tijdig en doeltreffend inspraak wordt verleend. “Helaas liggen alle basiskeuzes al vast. De inspraak is dus een lege doos. Democratie werkt niet in één richting. Hopelijk leert de stad iets uit de flater rond de fusie. De manier van werken was dezelfde: eerst in het geniep in achterkamertjes beslissen.”

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio