© The French Kiss Club

Antwerpse start-up die wijn in blik verkoopt, ziet markt verdubbelen: “We willen niet concurreren met de fles”

In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk sippen ze hun roseetje al veel langer uit een blikje, bij ons blijft het een nieuwigheid. Maar de interesse voor wijn uit blik groeit wel: de Antwerpse starters van The French Kiss Club zagen de markt vorig jaar verdubbelen en verkochten zopas hun 100.000ste blikje. “Wij willen niet concurreren met wijn uit flessen. Bij ons gaat het erom dat je op het juiste moment van een fris wijntje kunt genieten. Zonder gedoe met ijsblokjes en een afwas.”

dvd

Vier soorten wijn bieden ze intussen aan bij The French Kiss Connection, dat in 2020 werd opgestart door drie Antwerpenaars en een Gentenaar. Eerder waren er al een witte sauvignon blanc, een rosé en een rosé met bubbels (beide een mengeling van cinsault, grenache en mourvèdre), nu komt daar nog een ‘Bubbly White’ bij.

“Qua smaak willen we het Provencegevoel opwekken: frisse wijntjes die perfect zouden passen bij een warme vakantiedag”, zegt CEO Margaux Bouckaert van The French Kiss Club. “De gewone witte en rosé hebben een alcoholpercentage van 12,5%, de wijnen met bubbels een van 7,5%. Zo kun je ervan genieten zonder dat het meteen naar je hoofd stijgt.” Een blikje kost tussen 2,5 en 3 euro, afhankelijk van waar je het koopt natuurlijk. Er zit 25 cl wijn in, wat neerkomt op zo’n twee glazen.

Voordelen

 © The French Kiss Club

In tegenstelling tot de Amerikaanse en de Britse, blijkt de Europese markt behoorlijk kritisch te staan tegenover wijn uit een blikje. Maar Bouckaert ziet er veel voordelen in. “Wie in de zomer een wijntje wil drinken, bijvoorbeeld in een park, heeft glazen nodig en liefst ook ijsblokjes. Onze blikjes kun je gewoon gekoeld kunt kopen”, vertelt ze.

“We zetten ook in op evenementen: zo is er behoorlijk wat vraag bij bijvoorbeeld nieuwe winkels die hun opening willen vieren. De uitbaters willen graag een wijntje kunnen aanbieden, maar hebben geen zin in een hoop afwas. En er is ook het ecologische aspect: wijn in een blikje koelt sneller dan in een fles, en ons aluminium is 100% recycleerbaar.”

Mede door corona en de gestegen vraag naar thuisbezorging, zag The French Kiss Club de markt voor wijn in blik vorig jaar verdubbelen. “De markt wordt geschat te groeien naar een half miljard euro tegen 2028”, luidt het. “Zopas verkochten we ons honderdduizendste blikje.”

Kinepolis

De wijnen van The French Kiss Club zijn sinds een tijdje beschikbaar via de koerierdienst Gorilas en zijn ook opgenomen in het aanbod van bioscoop Kinepolis.

The French Kiss Club wil zijn wijn uit blik het komende jaar internationaal op de kaart zetten, maar ook inzetten op evenementen bij ons, zoals padel- en petanquetoernooien.

“Daar draait het voor ons om: dat je wijn kunt drinken op het moment dat je dat wil. Wij zijn niet uit op concurrentie met wijn uit flessen. Wij willen er zijn voor mensen die zin hebben om iets te drinken, niet alleen voor mensen die veel van wijn kennen.”

CEO Margaux Bouckaert van The French Kiss Club: “Wij willen er zijn voor mensen die zin hebben om iets te drinken, niet alleen voor mensen die veel van wijn kennen.” © The French Kiss Club

Vastgoed

Jobs in de regio