
Simulatie van de toekomstige overkapping ter hoogte van de Groenendaallaan in Merksem.
Rekenhof noemt Antwerps Toekomstverbond onbetaalbaar: “Haventracé is een droom, extra miljarden nodig voor overkapping en modal shift”
“Als Vlaanderen de doelstellingen uit het Toekomstverbond voor Antwerpen wil halen, moet nog minstens 4 tot 5 miljard euro worden gezocht tegen 2030. Zonder harde keuzes, zoals zwaar besparen, zal dit geld niet worden gevonden, gelet op de toestand van de Vlaamse financiën en de toekomstige uitgaven.” Dat zei raadsheer Jan Debucquoy van het Rekenhof donderdag in het Vlaams Parlement.
Het Rekenhof boog zich over de cijfers in de jaarlijkse voortgangsrapportage en kwam tot een snoeiharde conclusie. De projecten uit het Toekomstverbond tussen overheid en actiegroepen, dat vijf jaar geleden werd gesloten, zijn, gezien de huidige toestand van de begroting, onbetaalbaar. Het gaat om de uitvoering van het Haventracé, dat het doorgaand verkeer moet weghouden van de Ring, de overkapping en de modal shift. De partners in dat Toekomstverbond hielden deze week nog een persconferentie om hun engagement nogmaals te bevestigen.
LEES OOK. Toekomstverbond wil meer trams, meer overkappingen en tweede haventunnel voor Oosterweel
De Oosterweelverbinding zelf wordt voornamelijk gefinancierd met leningen die later worden terugbetaald met een tolheffing. De drie projecten van het Toekomstverbond moeten echter worden gefinancierd met middelen uit de begroting. Boven het Haventracé, waarvoor onder meer een grondige update van de Tijsmanstunnel nodig is, ziet het Rekenhof de donkerste wolken hangen. “Vijf jaar na het afsluiten van het Toekomstverbond zitten alle deelprojecten nog steeds in de studiefase”, zei Debucquoy. “Er is ook nog geen financiering voorzien in de begroting en er is geen enkele visie waar de middelen in de toekomst zullen worden gevonden. De belofte om dit tracé samen met de hoofdwerken te realiseren, is moeilijk haalbaar. Op die manier blijft het Haventracé een droom.”
750 miljoen extra nodig voor overkapping
Voor de leefbaarheidsprojecten, met de overkapping als belangrijkste, werd een speciaal fonds opgericht. Dat wordt gespijsd met de onderbenutte kredieten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. In het fonds zit echter nog steeds maar 250 miljoen euro, merkte het Rekenhof donderdag op. Er moet nog minstens 750 miljoen extra worden gezocht om de overkapping te realiseren.
Voor de modal shift, tot slot, die de helft van de verplaatsingen door het openbaar vervoer wil laten uitvoeren, is 1 miljard euro nodig. Ook van dat bedrag werd nog maar 20 procent gevonden, berekende het Rekenhof.
“Er wordt ongelofelijk veel energie gestoken in de voorbereiding van projecten zonder dat er zicht is op voldoende middelen”, besloot Debucquoy. “Er is zelfs te weinig capaciteit om alle projectvoorbereiding degelijk op te volgen. Men kan niet anders dan het ambitieniveau af te stemmen op de beschikbare middelen. Stop met beloven als er geen financiering is.”
werfwijzer
Leer alles over de werken aan
Oosterweel
Meer over Oosterweel en overkapping Ring
ANTWERPEN LIVE. Alfaport Voka ongerust over aanslepen haven- en mobiliteitsprojecten: “Actiecomités grijpen naar de atoombom”
Als Vlaanderen het participatieproces bij grote infrastructuurwerken niet onder de loep neemt, …
Vanaf vandaag hinder rond Sportpaleis door Oosterweelwerken: dit moet je weten
In de omgeving van de Groenendaallaan in Merksem zijn de Oosterweelwerken al een hele tijd in …
Geen doorbraak rond heropstart Oosterweelwerf, volledige sanering omgeving van 3M geen sinecure
Er is nog geen doorbraak over hoe de Oosterweelwerf en de omgeving van 3M in Zwijndrecht …
Na stillegging Oosterweel: PFAS-vervuiling bedreigt nog 270 werven
Nadat de grondwerken aan de Oosterweelwerf zijn stilgelegd wegens PFAS-vervuiling dreigen nog …
Moet bijsturing van bodemdecreet Oosterweel redden? “Nog geen knopen doorgehakt over oplossing”
Het is nog te vroeg om te stellen dat een bijsturing van het bodemdecreet de piste is die de …
Vlaamse regering zoekt oplossing om Oosterweel te redden: “Zonder grondverzet kun je geen tunnel bouwen”
De Vlaamse regering verkent verschillende denksporen om Oosterweel niet te laten kapseizen. Er is …
DISCUSSIE. Werken Oosterweel liggen weer stil door PFAS-vervuiling: ben jij het eens met die beslissing?
De Oosterweelwerken liggen opnieuw stil. Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace krijgen gelijk van …
Vlaams minister Ben Weyts reageert op stilleggen werken Oosterweel: “Nefast voor grote werken in Vlaanderen”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vindt het nieuwe arrest van de Raad van State over …
Bart De Wever over Oosterweelwerken die opnieuw zijn stilgelegd: “We rijden ons hopeloos vast in procedures”
De Oosterweelwerken liggen opnieuw stil. Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace krijgen gelijk van …
Enquête Lantis: Antwerpenaar blijft Oosterweel steunen ondanks PFOS-probleem, maar ziet files niet verdwijnen
Oosterweel gaat het fileprobleem niet oplossen, maar het project moet wel zo snel als mogelijk …