© beeld ATV
Akkoord over elektrische steps: verbod onder de 16 jaar, gebruikers mogen niet op voetpad
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd.
De federale en regionale mobiliteitsministers spraken al langer over regels voor e-steps en dergelijke, om de verkeersveiligheid te verbeteren. “In ons straatbeeld zien we vele nieuwe vormen van mobiliteit, denk aan e-steps en monowheels, maar helaas vinden we die ook al terug in de ongevallenstatistieken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) daarover.
In 2020 bijvoorbeeld, zouden er in Vlaanderen meer dan 200 ongevallen zijn gebeurd met e-steps, waarbij twee mensen om het leven kwamen. Er was volgens Peeters dan ook nood aan “duidelijke en uniforme verkeersregels”.
De mobiliteitsministers - Gilkinet, Peeters en ook Brussels minister Elke Van der Brandt en Waals minister Valérie De Bue - bereikten nu een politiek akkoord over maatregelen.
Dit zijn de maatregelen
Allereerst komt er een verbod voor jongeren onder de 16 jaar om nog met e-steps rond te rijden op de openbare weg. Gilkinet noemt het belangrijk “te vermijden dat kinderen en jonge tieners in het verkeer rijden op voertuigen tot 25 kilometer per uur, die niet altijd stabiel of makkelijk bestuurbaar zijn”. In speel-situaties, zoals op de zeedijk of in speelstraten, zullen jongeren hun toestellen wel nog mogen gebruiken.
Daarnaast worden e-steps van het voetpad verbannen. Tot nu toe werden ze er nog getolereerd mits stapvoets gebruik, maar die regel wordt niet goed genoeg nageleefd, klinkt het. Een volledig verbod is dan eenvoudiger. Personen met een beperkte mobiliteit blijven met hun scootmobiel welkom op het voetpad. En in voetgangerszones zal een bord aangeven of e-steps er - stapvoets - toegelaten zijn. Overtredingen kunnen een boete van 58 euro opleveren.
Eenzelfde boete riskeren mensen die met twee op een e-step rijden. Dat wordt ook wettelijk verboden.
En om chaotische toestanden met geparkeerde steps te vermijden, komen er ook parkeerzones. Dat kunnen verplichte parkeerzones zijn, zones waar parkeren net verboden is of nog plaatsen waar parkeren kan zonder de doorgang te belemmeren. Foutparkeren kan leiden tot een boete van 116 euro.
De nieuwe regels zouden tegen de zomer van kracht moeten zijn.
Het is al langer verboden om sneller te rijden dan 25 kilometer per uur met een e-step of om steps met een zadel te gebruiken.
© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS
Modal shift
“Samen met het openbaar vervoer hebben deze nieuwe vormen van mobiliteit het verkeer in onze steden makkelijker en vlotter gemaakt”, zegt minister Gilkinet. “Het is belangrijk om hier samen als gebruikers goed mee te leren omgaan en om dit ook beter wettelijk te omkaderen.”
Voor Brussels minister Elke Van den Brandt kan micromobiliteit de modal shift ondersteunen, als die goed georganiseerd wordt. “Het is echter heel belangrijk dat die micromobiliteit op de openbare weg samengaat met andere weggebruikers. Die ontwikkeling moet gebeuren met respect voor andere gebruikers van de openbare ruimte, zoals de meest kwetsbare en minder mobiele mensen onder ons”, zegt ze.
“Een eenvormig en duidelijk wettelijk kader voor e-steps in het hele land komt de veiligheid van iedereen ten goede”, vult Waals minister Valérie De Bue aan.
Antwerpen pakt wangebruik aan
De stad Antwerpen voerde een maand geleden al strengere regels in voor elektrische deelsteps. De stad wil tegen de zomer van start gaan met een reeks maatregelen om de door deelsteps veroorzaakte overlast in te perken. Daarvoor werkt ze nauw samen met de aanbieders van dit soort elektrische voertuigen.
Concreet zal Antwerpen no-gozones invoeren. Het gaat onder meer om de omgeving van het Centraal Station, natuurdomeinen en begraafplaatsen. In voetgangerszones zoals de Meir zal de snelheid van deelsteps automatisch worden teruggeschroefd naar 8 km per uur. Verder wordt er ook een meldingssysteem uitgewerkt waar burgers hinderlijk gestalde deelsteps kunnen melden.
LEES OOK. Antwerpen pakt wangebruik deelsteps aan, maar hoe gaan ze het doen met de private steps?
Hoofdpunten
Plopsa zet CEO Van den Kerkhof aan de deur: “Iedereen besefte dat Steve hier niet ongeschonden uit zou komen”
Weerman Frank Deboosere (64) is met pensioen: “Ik heb Parijs nog nooit gezien. Misschien wordt dat eens tijd”
ANTWERPEN LIVE. Volg al het nieuws uit Antwerpen hier op de voet
Gamze Cizrelli, topvrouw van restaurantketen BigChefs: “Na België en Nederland wil ik Amerika veroveren”
MEER OVER
Deelnemer moet ‘Bestemming X’ verlaten omdat hij de echte Kevin Janssens niet kan raden
Ook de Antwerpse avonturier Zeno Madder zal Bestemming X niet winnen. …
Schepen Vermoesen is hardrijder
De dagorde van de maandelijkse gemeenteraad werd maandag binnen het uur afgewerkt. De verkozenen …
Karen Damen dacht lang na over tweede kind: “Maar ik was tot een paar jaar geleden nog aan het bekomen van het eerste”
Karen Damen (48) geeft in De tafel van vier toe dat ze “ongelooflijk heftig” vond om moeder te …
Dimitri Van den Bergh en Mike De Decker stranden in achtste finales Players Championship
Met een plaats bij de laatste zestien waren Mike De Decker (PDC-50) en Dimitri Van de Bergh …