Leerkracht Olivier Dijckmans van stedelijke basisschool Omnimundo roept de hulp in van artificiële intelligentie om het lezen bij zijn leerlingen te bevorderen. 

Leerkracht Olivier Dijckmans van stedelijke basisschool Omnimundo roept de hulp in van artificiële intelligentie om het lezen bij zijn leerlingen te bevorderen. ©  Nattida-Jayne Kanyachalao

Artificiële intelligentie helpt kinderen lezen: “Technologie kan leerkracht niet vervangen, maar ons wel bijstaan”

Antwerpen -

Beter leren lezen met behulp van artificiële intelligentie. Dat is het opzet van het online leerplatform Reading Progress van Microsoft. Samen met Van In wordt het programma uitgetest in verschillende Vlaamse scholen. “We geloven echt dat dit een gamechanger is voor de leesvaardigheid van leerlingen”, zegt Lien Deleenheer van Microsoft.

Jan Stassijns

Van In is naast een uitgeverij ook het bedrijf achter Bingel, het online leerplatform dat in een groot deel van de Vlaamse basisscholen wordt gebruikt. Microsoft kennen we als het internationale technologiebedrijf. Beide bedrijven hebben de handen in elkaar geslagen om de leesvaardigheid van kinderen in de lagere school op te krikken. En dat willen ze doen met de combinatie van een nieuwe, digitale leestoepassing van Microsoft en de leermethodes van Van In.

Wat is het?

Het idee is dat leerlingen op hun eigen tempo aan hun leesniveau kunnen werken via de ‘Reading Progress’-toepassing op Microsoft Teams. Kinderen lezen een tekst die in het programma is opgeladen en filmen zichzelf. Met de hulp van artificiële intelligentie (AI) wordt het leesniveau bepaald. De AI duidt de fouten aan: van foutief uitgesproken woorden en woorden die door de leerlingen zijn overgeslagen, tot versprekingen. Het programma kan zelfs registreren wanneer een leerling zichzelf corrigeert. Na elke leesopdracht krijgen de leerling én de leerkracht een overzicht van de oefening te zien.

In het programma is ook een beeldwoordenboek beschikbaar, dat de kinderen helpt met woorden die ze nog niet kennen. Ze krijgen een afbeelding te zien van wat het woord betekent. En er is een vertaalmodule, ter ondersteuning van kinderen die niet het Nederlands als moedertaal hebben.

De leerling filmt zichzelf tijdens het lezen en krijgt nadien feedback van het leesprogramma. 

De leerling filmt zichzelf tijdens het lezen en krijgt nadien feedback van het leesprogramma. ©  Nattida-Jayne Kanyachalao

Zelfde analyse als de leerkracht

Olivier Dijckmans, leerkracht in het vijfde leerjaar van stedelijke basisschool Omnimundo, kon met zijn klas de technologie de afgelopen maanden uittesten. Omnimundo is een van de zes proefscholen en dat is niet toevallig. De school profileert zich niet alleen als leesschool, sinds 2015 wordt ook sterk ingezet op digitale leermethoden.

“Er zijn de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt”, weet Dijckmans. “En het is opvallend om te zien hoe de AI dezelfde analyse maakt die wij als leerkracht zouden maken. Ik heb het besproken met een logopediste bij ons op school en ook zij was verbaasd over de nauwkeurigheid. Voor ons is dat erg interessant. We moeten geen tijd meer steken in het analyseren van de resultaten. De menselijke factor blijft wel nodig om aan de slag te gaan met de werkpunten. Technologie kan de leerkracht niet vervangen, maar ons wel bijstaan in taken die nu heel veel tijd vragen.”

En ook de leerlingen zijn er snel mee weg, merkt Dijckmans. “Ze vinden het fantastisch”, zegt hij. “Ze gebruiken de pc voor iets nieuw en dat motiveert en stimuleert hen. Ze kunnen achteraf zichzelf herbekijken en zo zien ze zelf waar het fout liep. Het neemt ook een grote stressfactor weg, door niet luidop te moeten voorlezen in de klas. Dit kunnen ze op hun eigen tempo doen, in een beschermde omgeving: thuis of een rustig plekje op school. Dat verhoogt hun concentratie.”

Leerkracht Olivier Dijckmans 

Leerkracht Olivier Dijckmans ©  Nattida-Jayne Kanyachalao

“Gamechanger”

De Reading Pogress-toepassing van Microsoft wordt binnenkort toegevoegd aan het aanbod in Bingel, het leerplatform van Van In, onder de naam Bingel Leestutor. “Lezen is de poort tot leren”, zegt Chris Patteet van Van In. “En we gaan in Vlaanderen achteruit op het vlak van leesvaardigheid. Die dalende trend willen we omkeren. Met de tool krijgen leerkrachten mooie inzichten in de leesresultaten van hun leerlingen. En kinderen zijn erg gemotiveerd om te zien hoeveel vooruitgang ze maken. Het zet hen aan om nog meer te lezen en dat is een belangrijke stap.”

”We denken dat dit een gamechanger kan worden voor leesbevordering in het onderwijs”, zegt Lien Deleenheer van Microsoft. “Alle componenten zijn aanwezig en het is gratis te gebruiken.”

©  Nattida-Jayne Kanyachalao

Een voorbeeld van de analyse van een leestaak. 

Een voorbeeld van de analyse van een leestaak. ©  RR

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio