Aangeboden door Zespri

© Zespri

Waarom Ilse (54) en Kris (55) nu bewuster en gezonder leven

“We hebben opnieuw tijd om voor onszelf te zorgen”

Als kinderen het nest verlaten, komt er meer tijd vrij voor jezelf. “De kinderen zorgen nu voor zichzelf”, vertellen Ilse Reynders (54) en Kris Dugardyn (55). “En hierdoor hebben we veel meer tijd om voor onszelf te zorgen.” Dit koppel is vastberaden. Allebei nemen ze nieuwe routines aan om gezond in het leven te staan.

Ouder worden hoeft helemaal niet negatief te zijn. 50+ zijn brengt zelfs heel wat opportuniteiten. Je kan bewust meer tijd nemen om voor jezelf te zorgen en voldoende me-time momenten in te lassen. Waar je vroeger vaak geen tijd had, kies je nu zelf je prioriteiten. Opstaan met een beetje yoga, de dag starten met een royaal ontbijt of een frisse wandeling, het kan!

Op tram 5 stappen brengt natuurlijk ook uitdagingen. Je lichaam is nog fit, maar dringt stilaan een aantal beperkingen op. Zwakkere botten, overgewicht, een stram en stijf lijf of gevoelige darmen, het zijn maar een aantal ongemakken die zich opdringen. Gelukkig kan je hier wat aan doen. Ilse Reynders (54) en Kris Dugardyn (55) delen hun nieuwe en gezonde levensroutines.

Bewust gezond

Ilse Reynders (54) en Kris Dugardyn (55) zijn beide harde werkers. Kris werkt in de IT-sector, onthaalmoeder Ilse staat elke dag paraat om kleine kadees op te vangen in haar kinderdagverblijf in Borgerhout. “Nu ik erop terugkijk, kan ik het wel toegeven”, zegt Ilse Reynders (54). “Tot mijn 50ste heb ik niet zo gezond geleefd. Ik was niet erg bezig met mijn gezondheid en besef ook dat ik tot nu toe veel geluk heb gehad op dat vlak. Nu ik de 50 voorbij ben, is het tijd om gezonder te leven.”

Neem een gezonde start

Het is aanbevolen om dagelijks 250 gram fruit te eten, ofwel zeker twee grote porties fruit. Kinderen in volle groei moeten gemiddeld tussen 150 tot 200 gram fruit eten per dag. Fruit bevat ook veel suikers die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Door te kiezen voor fruitsoorten met een lage glycemische index, houd je toch je bloedsuikerspiegel onder controle. Zo vermijd je suikerdipjes en blijf je langer verzadigd. Kiwi’s staan er bijvoorbeeld om bekend je suikeropname te stabiliseren.

Hun gezonde routine begint bij het ontbijt. Ilse start steevast haar dag met een goede portie vitaminen. Op het menu staat elke ochtend een kommetje yoghurt met havermout en fruit. “Dat laatste is stiekem ook mijn guilty pleasure. Als ik mezelf niet inhoud, eet ik zelfs te veel fruit”, geeft ze toe. Kiwi’s, peren, bananen en appelsienen liggen standaard in de fruitschaal. Zo kan het koppel naar hartenlust ook later op de dag genieten van een gezond snackje.


 

 © Zespri

Zorg voor je darmen

Mensen met een vertraagde darmwerking hebben vaak een tekort aan water en vezels. Groene kiwi’s bevatten zowel oplosbare als niet-oplosbare vezels die samenwerken om je darmen te verlichten. Wist je trouwens dat de schil eetbaar is? Dan heb je zelfs nog een grotere portie binnen! Kleine tip: vergeet dan niet om je groene kiwi grondig te spoelen.

Gezonde voeding en gezonde darmen gaan hand in hand. “Daar zijn we bewust mee bezig”, legt Ilse uit. “Hoe? Door er extra over te waken dat ik genoeg vezelrijke voeding eet. Daarom ben ik bijvoorbeeld dol op kiwi’s! Dan let ik er ook op voldoende water te drinken.”

Drink voldoende water

Nog zo’n belangrijke tip! Ons lichaam bestaat voor 55 tot 60 procent uit water. Dat is niet alleen noodzakelijk om ons lichaam goed te doen functioneren, maar ook om tal van afvalstoffen te evacueren. Fruitsap en frisdrank zitten vaak vol suiker en kunnen eigenlijk maar half zoveel afvalstoffen vervoeren. Water drinken wordt daarom nog belangrijker als je regelmatig medicatie neemt. Het is aanbevolen om dagelijks minstens 1,5 liter water te drinken. Dat klinkt veel, maar dat kan ook in de vorm van koffie, thee of zout- en vetarme bouillon.

Bewegen doet je deugd

Regelmatig bewegen draagt ook bij tot gezonde darmen en een gezond lichaam in het algemeen. Zeker omdat je stofwisseling vanaf je 40ste verandert. Je bent dan niet alleen vatbaarder voor overgewicht, maar bijgevolg ook voor hart- en vaataandoeningen en diabetes. Moet je daarom wekelijks naar de sportschool? Niet per se hoor. Zo’n 20 minuten wandelen per dag doet al wonderen!

Gelukkig hebben Ilse en Kris hier nu meer tijd en energie voor. Kris is ambitieus en traint voor een marathon, Ilse geniet het allerliefst van vogels spotten tijdens zorgeloze wandelingen in de natuur. “Kiwi-vogels heb ik nog niet gespot, maar we hebben wel vaak een Zespri-kiwi mee op stap als vieruurtje”, lacht Ilse.


 

 © Zespri