Met het verdwijnen van tram 15 vermindert de bereikbaarheid van de zuidoostrand van Antwerpen. 

Met het verdwijnen van tram 15 vermindert de bereikbaarheid van de zuidoostrand van Antwerpen. © Jan Van der Perre

Dirk De Weerdt van Zuidoostrand Routeoverleg (Zorro) over verdwijnen tram 15: “Beleidsmakers, stop met de afbraak van De Lijn”

Antwerpen

Het burgerplatform Zuidoostrand Routeoverleg (Zorro), dat opgericht is door Ringland in 2020, wijst in een open brief het plan rond het nieuwe tramnet af. Het is vooral bezorgd over de bereikbaarheid van de zuidoostrand van Antwerpen bij het schrappen van tramlijn 15.

Het platform Zorro bestaat uit vrijwilligers die zich buigen over een beter openbaar vervoer en fietsnetwerk in de Antwerpse regio. Het schrappen van tram 15 zou voor Mortsel, Boechout en omgeving, Edegem, Wilrijk, Hove, Berchem, maar ook Linkeroever en de omgeving van Belgiëlei en Centraal Station een achteruitgang zijn.

“Een snelle verbinding met het Centraal Station kunnen we dan vergeten”, schrijft Dirk De Weerdt, coördinator Zorro. “Zonder Tram 15 moet de hele zuidoostrand overstappen in Harmonie. Dat is nu al een zware en onveilige flessenhals op de doorstroming van trams en op het overstappen van reizigers.”

Het tramnet is volgens De Weerdt te onbetrouwbaar om vanuit Mortsel maar één tramlijn over te houden.

“In feite is de logica totaal zoek”, zegt de coördinator. “Beleidsmakers, stop met de afbraak van De Lijn. Investeer!”  svw

Lees hier de volledige open brief van Zorro:

Aan Vervoerregio Antwerpen en De Lijn,

In het Toekomstverbond, dat straks zijn 5de verjaardag viert, heeft Vervoerregio Antwerpen zich samen met alle betrokkenen geëngageerd voor een modal shift naar minder autogebruik. Dit is nodig om het verkeer weer vlot te krijgen, het recht op mobiliteit te verzekeren en de leefbaarheid te herstellen. Het aandeel openbaar vervoer moet daarbij verdubbelen. Flinke investeringen zijn nodig met een uitbreiding van het aanbod. Nu vernemen we via de pers dat er een herschikkingsplan ter discussie ligt voor de tramlijnen in Antwerpen, en we hebben informatie gekregen over Trams 7 en 15.

Burgerplatform Zorro ijvert voor een beter openbaar vervoer en fietsnetwerk in de Antwerpse zuidoostrand. Er loopt maar één tramspoor vanuit Antwerpen naar de zuidoostrand: over de Grote Steenweg naar Mortsel, met verlenging tot in Boechout. Over dat spoor rijdt maar één tramlijn die de premetrotunnel gebruikt en een verbinding maakt met Centraal Station, Meir, Groenplaats, Linkeroever: Tram 15, ons paradepaardje.

Tram 15 zou geschrapt worden? HOE IS HET MOGELIJK? In 2020-21 was er in de zuidoostrand algemeen protest tegen de geplande afschaffing van Tram 7. Wat moeten we nu denken? Is dit serieus bedoeld, of zit daar één of ander manoeuvre achter? Na al die investeringen in de premetro, is de enige vlotte tram die onze regio gegund is plots niet meer nodig? Begrijpen wij dat goed?

Een snelle verbinding met het Centraal Station kunnen we dan vergeten. Zonder Tram 15 moet de hele zuidoostrand overstappen in Harmonie. Dat is nu al een zware en onveilige flessenhals op de doorstroming van trams en op het overstappen van reizigers. Tram 7, die naar voren geschoven wordt in het plan, heeft geen eigen bedding in de binnenstad en is dus geen alternatief. Sommige perrons zijn te kort en te smal om trams te ontvangen die groter zijn dan de huidige gekoppelde PCC‘s of de vijfdelige Hermelijn- of Albatrostrams. Het kruisen van de Meirbrug en het gebruik van de Katelijnevest is in de huidige verkeersomstandigheden een grote bron van onregelmaat. Aan de Meirbrug is overstappen zeer moeilijk, omwille van de smalle perrons (Katelijnevest), de loopafstand, de verkeerslichten, enz.

Het tramnet is te onbetrouwbaar om vanuit Mortsel maar één tramlijn over te houden. Als die vastloopt — wat in de huidige verkeerssituatie vaak voorkomt — rijdt er niets meer. De zuidoostrand heeft de complementariteit van twee tramlijnen nodig.

In feite is de logica totaal zoek. De Lijn heeft in de voorbije jaren de doorstroming van Tram 15 op heel wat punten verbeterd. Denk bv maar aan een betere regeling van verkeerslichten, aparte lichten voor afbuigend verkeer (Liersesteenweg), herstelling van de sporen op de Belgiëlei en de Blancefloerlaan. Tram 15 is in het Routeplan 2030 aangeduid als een sneltram, een A-tram. Van waar komt het idee om van een sneltram, die volledig op eigen bedding rijdt, ter hoogte van de Harmonie ineens een stadstram te maken, een tram die zich onvermijdelijk in de binnenstad vastrijdt?

Voor Mortsel, Boechout en omgeving, Edegem, Wilrijk, Hove, Berchem, maar ook Linkeroever en de omgeving van Belgiëlei en Centraal Station, is dit voorstel een achteruitgang: we verliezen een rechtstreekse betrouwbare lijn en houden enkel een minder betrouwbare stadslijn over.

Beleidsmakers, stop met de afbraak van De Lijn. Investeer!

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio