Tramlijn 15 is een van de lijnen die zal verdwijnen. 

Tramlijn 15 is een van de lijnen die zal verdwijnen. © Jan Van der Perre

Steeds meer politieke weerstand tegen nieuw Antwerps tramnet: “Onze stad wordt stilaan een fossiel”

Antwerpen -

Het nieuwe voorstel van het Antwerpse tramnet botst op steeds meer weerstand. De oppositiepartijen CD&V, PVDA en Groen vragen toelichting bij dit plan van schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) op zijn commissie volgende week maandag. “Dit is een ramp”, zegt Groen-fractieleider Imade Annouri.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Tramlijn 7 lijkt gered en krijgt een frequentie van 3 à 4 minuten

LEES OOK. Reizigersorganisatie TreinTramBus kritisch voor voorstel nieuw tramnet

Tramlijn 7 lijkt dan wel gered volgens het nieuwe voorstel, maar tramlijnen 4 en 15 zullen verdwijnen. Linkeroever zal nog alleen worden bediend door twee tramlijnen: 9 en 3.

“Dit is een achteruitgang ten opzichte van 2019, en toen was het tramnet al verre van optimaal”, zegt Annouri, Antwerps fractieleider en Vlaams Parlementslid. “Onbegrijpelijk dat dit plan er wordt doorgeduwd. Het is een ramp. Pendelaars zullen nog vaker moeten overstappen. Dat model werkt helemaal niet als trams zich vastrijden in het verkeer. Het budgetneutrale kader waarin deze oefening gebeurt, maakt dat er geen structurele verbeteringen mogelijk zijn.”

Imade Annouri

Imade Annouri © Joris Herregods

Groen stelt vast dat voor het district Antwerpen de Scheldekruising en het Kiel er qua frequentie en capaciteit op achteruitgaat. In Merksem valt op de Bredabaan bijna een op de drie trams weg. In Hoboken daalt de frequentie op de trams naar de Lelieplaats. Borgerhout is zijn rechtstreekse verbinding met het stadscentrum kwijt. En ook Berchem verliest met dit nieuwe plan zijn rechtstreekse verbinding met het Centraal Station en het stadscentrum.

“Deze Vlaamse regering doet er niets aan om de kwaliteit van ons openbaar vervoer te verbeteren terwijl de noden overduidelijk gigantisch zijn”, zegt Annouri. “Hoe lang gaat de Antwerpenaar hier nog de dupe van zijn? Op het vlak van mobiliteit wordt onze stad stilaan een fossiel.”

Groen steunt mee de vraag van CD&V-fractieleidster Nahima Lanjri om toelichting te krijgen over dit nieuwe tramnet van schepen Kennis in de raadscommissie maandag.

“Gelet op de actualiteit en de vaststelling dat de nieuwe vervoersplannen al op straat liggen, nog voor we daar als raadsleden kennis van konden nemen, hadden we graag van de schepen zelf een toelichting gekregen”, zegt Lanjri. “Daarbij zouden we als gemeenteraadsleden dan de mogelijkheid hebben om daar over te debatteren.”

Nahima Lanjri.

Nahima Lanjri. © Kioni Papadopoulos

Ook PVDA is vragende partij en verzet zich tegen wat nu op tafel ligt.

“Tram 7 redden door tramlijnen 15 en 4 op te offeren, dat is onaanvaardbaar”, zegt Vlaams Parlementslid Jos D’Haese (PVDA). “Dit plan is in hetzelfde bedje ziek als het vorige: het mag weer niets kosten. Daardoor zorgt de vooruitgang voor de ene reiziger voor de achteruitgang van een andere, terwijl de noden overal hoog zijn. In ons alternatief ‘Slimmer naar Antwerpen’ zorgen we met gerichte investeringen voor een vlotter verkeer in de stad. Wij vragen om reizigers en chauffeurs inspraak te geven in het hertekenen van het Antwerpse tramplan.”

Of de partijen deze toelichting ook gaan krijgen, is nog maar de vraag. “Als de vraag komt, zal ik daar op dat moment op antwoorden”, zegt Kennis. Hoe dat antwoord zal klinken, wou de schepen nog niet zeggen. Hij benadrukt wel dat het voorstel voor het Antwerpse tramnet niet van hem komt, maar is opgesteld door De Lijn.

Ook de reizigersorganisatie TreinTramBus is kritisch over het voorstel. Over drie weken neemt de Antwerpse vervoerregioraad een beslissing. De Vlaamse regering heeft het laatste woord.

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio