Aangeboden door JOBAT

Solliciteren for dummies (en jonge starters): van vacature tot gesprek

Zet je je eerste stappen op de arbeidsmarkt? Dan zit je nog met veel vragen over solliciteren. Samen met Erika Mees van kledingketen ZEB en jonge starter Dries Ignoul tackelen we enkele heikele punten: van vacature tot loongesprek.

William VisterinBron: Jobat.be

We doen dit naar aanleiding van de ‘En, hoe was’t?’ podcast-reeks van Jobat met Eline De Munck als host, en met deze items.

1. De vacature: veel vereisten

Bedrijven willen een schaap met vijf poten, hoor je wel eens. “In bijna elke vacature is men op zoek naar de perfecte persoon. Al weten werkgevers zelf ook dat ze niemand zullen vinden die 100 procent aan de vacature beantwoordt. En ze staan ook wel open voor iemand die nog aan het leren is”, zegt Dries Ignoul, die onlangs startte als graphic designer.

“Ik lees vaak ook heel veel vaktermen of buzz words, maar niet elke werkgever vult die op dezelfde manier in. Creatieve duizendpoot of digitale ninja: leuke termen, maar ik weet meestal niet wat ze betekenen.”

Of kandidaten aan al die vermelde vereisten moeten voldoen, hangt af van de functie. “Een boekhouder moet kunnen boekhouden”, haalt Erika Mees, marketing manager bij ZEB, aan als voorbeeld. Maar het moet, volgens haar, ook niet perfect aansluiten. Vaak krijgen starters ook nog een opleiding.

2. Cv & brief: opvallen mag

Wat moet er in een cv staan? “We krijgen het liefst cv’s waaruit we kunnen afleiden wat voor een persoon de sollicitant is. Het mag zeker opvallen. Als je in plaats van je cv een video maakt, spring je er echt wel uit.” Cruciaal is wel dat de basisinformatie, zoals contactgegevens, correct is.

Ook in de bijhorende motivatiebrief maakt een persoonlijke touch best een verschil. “Het is fijn wanneer de sollicitant zich een beetje in je onderneming heeft verdiept. Zo iemand kiest heel bewust voor je bedrijf”, stelt Mees. “Ik zou er altijd naar streven om er iets speciaals in te zetten, al moet dat niet lang zijn. Het gaat om een eerste kennismaking. Maak ons nieuwsgierig.”

3. Selectie: even geduld, aub?

Bij ZEB proberen ze iedereen die solliciteert binnen de 24 uur op te bellen. Op basis van dat telefoongesprek zoeken ze uit of er een match is om verder te gaan voor die functie. Een van de meest frustrerende dingen aan solliciteren, is dat je geen reactie krijgt of dat je heel lang moet wachten. “Vandaar dat wij er een punt van maken om sollicitanten snel te contacteren.”

“Als je gaat solliciteren mag je niet verwachten dat je snel antwoord krijgt. Je moet er ook niet op zitten wachten. Op zich is dat niet pijnlijk, als je dat weet”, aldus Ignoul. Krijg je bijvoorbeeld na tien dagen geen respons, dan mag je als sollicitant zeker eens polsen hoe het zit. “En in dat geval is bellen beter dan mailen”, vindt hij.

4. Gesprek: let’s talk about money

Zijn er standaardvragen tijdens zo’n gesprek? “Meestal wordt het cv overlopen. Wat heb je gestudeerd en wat heb je anders nog gedaan?”, stelt Mees. “Vaak vraag ik om te vertellen wat ze ooit heel moeilijk vonden, maar best fier op waren dat ze het hadden gerealiseerd. In elke job zijn er obstakels, belangrijk is hoe je ermee omgaat.”

En hoe zit het met het loon? “Elke functie heeft een bepaalde loonvork, waar we een open gesprek over kunnen voeren. Als een bepaalde kandidaat echt een meerwaarde heeft voor die functie, dan kan daarvan worden afgeweken”, stelt ze. “Al zou ik bij het sollicitatiegesprek, na het zeggen van je naam, niet meteen vragen hoeveel je zult verdienen. Maar je moet het onderwerp ook niet uit de weg gaan.”

Jobat Podcast-reeks En hoe was 't?

Bron: Jobat.be