Tram 7 lijkt gered, maar de rest van het plan voor het Antwerpse tramnet botst op kritiek. 

Tram 7 lijkt gered, maar de rest van het plan voor het Antwerpse tramnet botst op kritiek. © Joris Herregods

Reizigersorganisatie TreinTramBus kritisch voor voorstel nieuw tramnet

Antwerpen -

Voor het behoud van tramlijn 7 moet volgens de reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) wel een zware prijs worden betaald. “We krijgen de indruk dat het streven naar een tramnet met minder lijnen en dus meer overstappen een doel op zich is geworden”, zegt Antwerps TTB-voorzitter Dirk Wiesé.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Mogelijke redding Tram 7: Eerste reacties zijn ‘voorzichtig positief’

De Antwerpse Vervoerregioraad nam vorige week kennis van het voorstel voor een nieuw tramnet in Antwerpen. De eerste reacties op het behoud van tramlijn 7 waren voorzichtig positief. Het globale plan kan op minder bijval rekenen bij TTB.

Tramlijn 15 wordt volledig afgeschaft. Zo verdwijnt de rechtstreekse verbinding met het Centraal Station. Het nieuwe plan herbevestigt de afschaffing van tram 4 in Hoboken en Deurne. Hoboken verliest zo zijn laatste rechtstreekse verbinding met het historisch stadscentrum. Een nog grotere verrassing volgens TTB is dat er van de vier tramlijnen op de tramverbinding tussen het Centraal Station en Linkeroever er maar twee zullen overblijven, tramlijnen 3 en 9.

“Opnieuw verliezen veel mensen hun rechtstreekse verbinding met de binnenstad”, zegt Wiesé. “We krijgen de indruk dat het streven naar een tramnet met minder lijnen en dus meer overstappen een doel op zich is geworden. De Lijn wil inzetten op minder, maar vaker rijdende trams waardoor de wachttijden bij een overstap zouden verminderen. Op zich is dit geen slecht idee. Alleen rijden de tramlijnen al jaren allesbehalve regelmatig. Daar wringt het schoentje. Je kan zo geen optimale aansluitingen organiseren. De automobilist zal dan zeker niet verleid worden om zijn auto te laten staan.”

Oude trams

Om meer reizigers aan te trekken, volstaat het volgens TTB niet om alleen de tramlijnen te hertekenen. “Zo moet de hoge uitval van trams worden aangepakt”, zegt Wiesé. “Reizigers moeten veilig en comfortabel kunnen overstappen. Als die voorwaarden niet vervuld zijn, is een uitbreiding van het overstapmodel geen optie.”

Op drie tramlijnen wil De Lijn uitsluitend kleine oude trams inzetten. Daardoor blijven die lijnen onbruikbaar voor minder mobiele reizigers. “Deze keuze nog durven maken in de 21ste eeuw getuigt van een gebrek aan respect voor ouderen en reizigers met een handicap”, zegt Wiesé.

Het voorstel rond het Antwerpse tramnet wordt nog besproken binnen de gemeentebesturen en zal over drie weken weer op de agenda staan van de Vervoerregio. Als het daar groen licht krijgt, ligt de bal bij de Vlaamse regering.

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio