Aangeboden door Zespri

© Zespri

Waarom je dag starten met een royaal ontbijt

Zes redenen om goed te ontbijten elke dag

Uit een onderzoek van VLAM blijk dat 16% van de Vlamingen niet ontbijt. Nochtans is het ontbijt onmisbaar voor een goede start. Wij lijsten op waarom deze maaltijd je helpt om een frisse start te nemen.

We hebben steeds minder tijd om te ontbijten. Wat is daar nu het gevolg van? Tussen 10 en 12 uur heb je waarschijnlijk al last van goestingskes. Snelle suikers worden het snelst omgezet in energie, dus je krijgt zin in calorierijke voeding. Ongezonde koekjes, cornflakes of koffiekoeken, bijvoorbeeld. Als je daarop ingaat, piekt je energiepeil heel snel, maar geraakt die weer even snel in een dip. Je kunt het al raden: je krijgt weer zin in calorierijke voeding. Een vicieuze cirkel die niet gezond is voor je lichaam en nefast is voor je lijn.

1. Start je dag met energie

Je lichaam heeft net een nachtje mogen rusten en dat betekent dat het ook al zo’n acht tot tien uur niet meer is voorzien van voedingsstoffen. Dat verklaart enigszins het geknor in je maag. Belangrijk is dat je je lichaam dan voorziet van de juiste voedingsstoffen. Combineer trage suikers uit volkoren producten zoals bruin brood of havermout met gezonde, snelle suikers vol voedingsstoffen zoals fruit. Dan ben je snel voorzien van energie, maar blijft je honger tot de middag uit.

2. Goed tegen je ochtendhumeur

Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt? Of heb je deze ochtend misschien nog niet ontbeten? Goed nieuws! Wie dagelijks ontbijt, heeft minder last van een ochtendhumeur. Je huisgenoten zullen je dankbaar zijn.

3. Goed voor je productiviteit

Concentratie en ontbijten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is ook normaal als je weet dat je hersenen voedingsstoffen nodig hebben om goed te functioneren. ’s Morgens je dag starten met een gezond ontbijt verbetert je kortetermijngeheugen en verhoogt je focus. En jij dacht dat je die vijftig nieuwe mails in je mailbox niet aankon!

4. Goed voor je darmen

Ontbijten zet je darmen aan het werk. Het activeert je stofwisseling en bevordert de werking ervan. Zeker als je een vezelrijk ontbijt binnenkrijgt. Je dag starten met volkorenbrood, havermout of vezelrijk fruit zoals groene kiwi, het draagt allemaal bij tot een gezonde start van je dag!

5. Goed ontbijten gaat zwaarlijvigheid tegen

Sla je het ontbijt over, dan is de kans heel groot dat je doorheen de dag meer snoept en je porties tijdens het middag- en avondmaal groter zijn. Te veel suikers en vetten opnemen op een korte periode veroorzaakt zwaarlijvigheid. Waarom? De voedingsstoffen die je lichaam niet meteen verbrandt, slaat het gewoon op in de vorm van vet.

Tegenwoordig is er veel te doen rond intermittent fasting, een dieet waarbij je voor 12, 14 of 16 uur vast om je lichaam net de kans te geven die vetreserves te verbranden. In de praktijk sla je dan een maaltijd over. Onze tip? Sla nooit het ontbijt over, maar beknibbel liever op een stevig avondmaal. ’s Nachts gaat je lichaam juist in rustmodus en heb je dus minder energie uit voeding nodig.

6. Me-time

De ochtendrush is vaak een stresserend moment, maar eigenlijk is het ontbijt een opportuniteit om even een rustmoment in te lassen. Overloop rustig de dag en neem de tijd om even op adem te komen voor je erin vliegt. Je bent dan later in je drukke werkdag beter gewapend tegen stress. Een tip voor wie weinig tijd heeft? Dek de avond voordien de tafel en bereid je ontbijt eventueel al voor. Dan hoef je alleen nog tijd te maken om te smullen!

Heerlijk: chiayoghurt met kiwi en amandelschilfers

Dit ontbijtrecept is ideaal voor wie weinig tijd heeft. Waarom? Je kunt het al klaarmaken op de vooravond van je ontbijt. Chiazaad wordt beschouwd als een superfood omdat het vol voedingsstoffen zit. Het zwelt trouwens op in je maag waardoor je je langer verzadigd voelt en honger uitblijft.

Ingrediënten (1 portie):

2 Zespri-kiwi’s, 150 gram yoghurt naar keuze, twee eetlepels chiazaad, een eetlepel honing, een eetlepel geschilferde amandelen.

Bereiding:

  • Schil de kiwi’s. Snijd een halve kiwi in schijfjes, de rest snijd je in blokjes en pureer je met een vork. De gepureerde kiwi leg je in de bodem van een groot glas.
  • Meng in een kommetje de yoghurt, honing en chiazaadjes tot een smeuïg geheel. Lepel ze voorzichtig over de kiwi.
  • Werk de volgende ochtend af met de amandelschilfers en een paar schijfjes kiwi ter decoratie. Smakelijk!

 

 © Shutterstock.com