88% van de boetes via trajectcontroles wordt uitgeschreven in de Lombaardstraat. 

88% van de boetes via trajectcontroles wordt uitgeschreven in de Lombaardstraat. © rr

Gemiddeld 25 boetes per dag via ANPR-camera’s, meeste pv’s uitgeschreven in Lombaardstraat

Sint-Katelijne-Waver -

Tijdens de eerste elf maanden van 2021 werden er in Sint-Katelijne-Waver 8.402 boetes uitgeschreven op basis van de ANPR-camera’s. Dat zijn er gemiddeld bijna 25 per dag. Vooral in de Lombaardstraat wordt er nog regelmatig te snel gereden. De trajectcontrole in de straat was goed voor 88% van de boetes.

Stijn Van de Sande

Gemeenteraadslid Tom Ongena van oppositiepartij Samen Anders vroeg de cijfers van de ANPR-camera’s op bij de gemeente. Daaruit blijkt dat er in de periode van januari tot en met november 2021 in totaal 8.402 pv’s werden uitgeschreven. 4.921 mensen reden te snel in een van de vier zones met trajectcontrole. De 3.481 andere boetes werden uitgeschreven voor vrachtwagenchauffeurs die de zes vrachtwagensluizen in de gemeente negeerden.

Gemiddeld werden er dus bijna 25 boetes per dag uitgeschreven op basis van de ANPR-camera’s. Dat is een stijging van 17% tegenover 2020 en een verdrievoudiging ten opzichte van 2019, toen er wel minder camera’s waren. Het opvallendste cijfer komt uit de Lombaardstraat. De straat is goed voor 88% van alle boetes in trajectcontroles. Op de Stationsberg zijn er dan weer gemiddeld vijf camioneurs per dag die de vrachtwagensluis niet respecteren.

Op de Stationsberg werd een vrachtwagensluis ingevoerd.

Op de Stationsberg werd een vrachtwagensluis ingevoerd. © Stijn Van de Sande

Volgens burgemeester Kristof Sels (N-VA) is er een logische verklaring voor die hoge cijfers. “Het zijn de plaatsen waar het meest recent camera’s werden geïnstalleerd”, zegt hij. “We zien dat het hoge aantal overtredingen in de Lombaardstraat stelselmatig daalt. We brachten er ook al extra signalisatie aan. Op de Stationsberg doet zich hetzelfde voor. Ook daar merken we dat steeds meer vrachtwagenbestuurders weten dat ze er niet langs mogen, waardoor het aantal boetes afneemt.”

“Tijdens de vorige legislatuur waren we de eerste gemeente die trajectcontroles installeerde op gemeentewegen”, zegt Tom Ongena, die destijds schepen van Mobiliteit was. “Deze cijfers bewijzen dat de camera’s werken en dat we de juiste weg zijn ingeslagen. Een trajectcontrole is efficiënter dan een flitscamera en met de vrachtwagensluizen willen we het zware verkeer uit de dorpskernen houden. Dat moet die kernen veiliger en leefbaarder maken.”

Molenstraat

Ongena vraagt de gemeente daarom om ook in de toekomst in te blijven zetten op de slimme camera’s. “We stellen voor om een trajectcontrole te installeren in de Molenstraat tussen Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Putte. Na de heraanleg zal die waarschijnlijk nog meer uitnodigen om snel te rijden. Daarnaast moet er ook een structurele oplossing komen voor de Stationsberg. Ondanks de vrachtwagensluis blijft er veel zwaar verkeer langskomen. Dat brengt grote veiligheidsrisico’s met zich mee voor de fietsers.”

Een trajectcontrole in de Molenstraat komt er voorlopig niet. “We installeren wel een camera voor een vrachtwagensluis, maar voor een trajectcontrole kijken we ook naar Putte”, aldus Sels. “Als zij een camera zouden installeren aan hun kant van de straat, kunnen we de kosten delen. Maar de gemeente wil daar niet aan meewerken. We willen in de toekomst wel blijven inzetten op trajectcontroles op plaatsen waar overdreven snelheid een groot probleem is.”

MEER OVER

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio