Dokloodsen gaan aan boord om een schip doorheen de haven te begeleiden. — © Joris Herregods
Haven erkent problemen met toegankelijkheid: werkgroep moet problemen aanpakken
Enkele weken geleden liepen volop berichten binnen, dat schepen soms dagenlang moeten wachten om de Schelde op te varen. De Antwerpse haven grijpt nu in, en wil de ‘nautische keten’ verbeteren.
“Sinds enkele weken zijn er regelmatig oponthouden bij schepen die de haven van Antwerpen aanlopen”, meldt het Havenbedrijf Antwerpen volgens Flows aan haar klanten. “Die vertragingen doen zich voor bij aankomst, verhaal en vertrek.”
LEES OOK.Ook Antwerpse haven kreunt onder coronaverstoring
Eerder had de grote containerrederij Maersk nog gewaarschuwd voor de wachttijden in Antwerpen. Die liepen toen soms op tot wel vier dagen. Voor zowat de hele havengemeenschap geven vertragingen talloze problemen.
Een schip met vertraging betekent dat lading voor bijvoorbeeld fabrieken er niet is, of dat producten van hier op de kade moeten blijven staan om te kunnen vertrekken. Of lading die een stevige en dure omweg moet maken via een andere haven.
Door corona lijden de havens wereldwijd, en ook omikron gooit roet in het eten. “De omikron-epidemie leidt tot een veel hoger afwezigheidspercentage van werknemers door besmetting. De te volgen wettelijke regels in verband met quarantaine, vergroten dat percentage nog tot twee à driemaal hogere afwezigheid dan normaal.”
Vlotter
Maar het Antwerpse Havenbedrijf steekt een tandje bij. Het erkent dat het vlotter moet, en richt nu een werkgroep op om het probleem aan te pakken. Daar zitten vertegenwoordigers in van de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) en Alfaport Voka.
Zo wordt bijvoorbeeld naar oplossingen gezocht voor een flessenhals bij het slepen van schepen, en het beloodsen. Het aantal sleeptaken nam met een tiende toe, en ook bij de loodsen, zowel op de Schelde als in de haven, waren er tekorten door meer werk.
Meer loodsen
Op korte termijn wordt het havensleepbedrijf daarom uitgebreid. Ook Brabo zal volgens de brief het aantal dokloodsen verhogen. Tekorten aan loodsen en slepers zullen ook meer beter worden gecommuniceerd, zodat beter geanticipeerd kan worden. Tot slot blijkt ook het Vlaams loodswezen bezig met “een strategische oefening” om de loodsdiensten te moderniseren. cm
Hoofdpunten
Liefkenshoektunnel in 2022: meer verkeer dan ooit en drie keer meer tolvrije uren (en dus meer kosten voor belastingbetaler)
Dirk Verhofstadt over de 34 parallellen tussen de nazi’s en extreemrechts vandaag: “We moeten net wel vergelijken met Hitler”
15-jarige jongen zwaargewond nadat hij gevonden zwaar vuurwerk afstak: “Dit had veel erger kunnen eindigen”
‘De mol’ wint beste televisieprogramma, ‘Nonkels’ is fictiereeks van het jaar en véél shownummers: dit waren de Kastaars
MEER OVER
Prachtig betaalbare mokken, bling in je haar, en zelfliefde in een vaas: de shopbuit van team Billie
De kerstboom is het huis uit, de feestdagen liggen lang achter ons, de dagen worden stilaan …
Binnenkijken bij Katleen en Jochen, die thuiswerken in hun zwembad: “Ik dacht dat het een grapje van de architecten was”
Elke ochtend stappen Katleen en Jochen hun zwembad in. Niet om baantjes te trekken, wel om te …
COMMENTAAR. “Nog nooit zo dreigend”
Nacer Chadli en Kyan Vaesen die na het vertrek van Lyle Foster de aanvalshoede van Westerlo …
Verrassing in San Juan: Australiër Sam Welsford klopt grote namen in spannende massasprint
Sam Welsford heeft verrassend de voorlaatste rit van de Ronde van San Juan gewonnen. Na een …