Dokloodsen gaan aan boord om een schip doorheen de haven te begeleiden. 

Dokloodsen gaan aan boord om een schip doorheen de haven te begeleiden. ©  Joris Herregods

Haven erkent problemen met toegankelijkheid: werkgroep moet problemen aanpakken

Antwerpen -

Enkele weken geleden liepen volop berichten binnen, dat schepen soms dagenlang moeten wachten om de Schelde op te varen. De Antwerpse haven grijpt nu in, en wil de ‘nautische keten’ verbeteren.

“Sinds enkele weken zijn er regelmatig oponthouden bij schepen die de haven van Antwerpen aanlopen”, meldt het Havenbedrijf Antwerpen volgens Flows aan haar klanten. “Die vertragingen doen zich voor bij aankomst, verhaal en vertrek.”

LEES OOK.Ook Antwerpse haven kreunt onder coronaverstoring

Eerder had de grote containerrederij Maersk nog gewaarschuwd voor de wachttijden in Antwerpen. Die liepen toen soms op tot wel vier dagen. Voor zowat de hele havengemeenschap geven vertragingen talloze problemen.

Een schip met vertraging betekent dat lading voor bijvoorbeeld fabrieken er niet is, of dat producten van hier op de kade moeten blijven staan om te kunnen vertrekken. Of lading die een stevige en dure omweg moet maken via een andere haven.

Door corona lijden de havens wereldwijd, en ook omikron gooit roet in het eten. “De omikron-epidemie leidt tot een veel hoger afwezigheidspercentage van werknemers door besmetting. De te volgen wettelijke regels in verband met quarantaine, vergroten dat percentage nog tot twee à driemaal hogere afwezigheid dan normaal.”

Vlotter

Maar het Antwerpse Havenbedrijf steekt een tandje bij. Het erkent dat het vlotter moet, en richt nu een werkgroep op om het probleem aan te pakken. Daar zitten vertegenwoordigers in van de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) en Alfaport Voka.

Zo wordt bijvoorbeeld naar oplossingen gezocht voor een flessenhals bij het slepen van schepen, en het beloodsen. Het aantal sleeptaken nam met een tiende toe, en ook bij de loodsen, zowel op de Schelde als in de haven, waren er tekorten door meer werk.

Meer loodsen

Op korte termijn wordt het havensleepbedrijf daarom uitgebreid. Ook Brabo zal volgens de brief het aantal dokloodsen verhogen. Tekorten aan loodsen en slepers zullen ook meer beter worden gecommuniceerd, zodat beter geanticipeerd kan worden. Tot slot blijkt ook het Vlaams loodswezen bezig met “een strategische oefening” om de loodsdiensten te moderniseren. cm

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio