De nieuwe Hoogmolenbrug krijgt een ecostrook en op beide oevers komt ruimte voor groen en water. Deze wel erg idealistische impressie toont hoe het landschap er binnen enkele jaren kan uitzien. 

De nieuwe Hoogmolenbrug krijgt een ecostrook en op beide oevers komt ruimte voor groen en water. Deze wel erg idealistische impressie toont hoe het landschap er binnen enkele jaren kan uitzien. © HV via T-Albert

Ook egels, reeën en salamanders maken straks gebruik van Hoogmolenbrug

Schoten/Wijnegem/Deurne -

De nieuwe Hoogmolenbrug, die onlangs werd goedgelegd, is de enige brug over het Albertkanaal in het zogenaamd Groen Kruis van de provincie die een aparte strook voor dieren heeft. Ook de nieuwe kanaalbrug in Oelegem (Ranst) is uitgerust met zo’n ecoduct. Gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) en Schotens milieuschepen Walter Brat (N-VA) zijn niet de enigen die geloven dat de ecopassage van ruim 2,5 meter breed ook echt gebruikt zal worden in deze nochtans op het eerste zicht weinig diervriendelijke omgeving. Ook ecoductenkenner Jorg Lambrechts van Natuurpunt verwacht faunaverkeer, al ziet hij de vooropgestelde das en ree niet gauw verschijnen op de Hoogmolenbrug.

Jan Auman

De Hoogmolenbrug wordt volop afgewerkt. Begin juni gaat ze open voor autoverkeer en fietsers. De dieren zullen nog wat meer geduld moeten oefenen alvorens ook zij de oversteek kunnen maken. De aanleg van de ecozone is voorzien eind oktober 2022.

De provincie Antwerpen en de omliggende gemeenten en districten Schoten, Wijnegem en Deurne hebben aangedrongen op dit extraatje in het kader van hun Groen Kruis-project, in dit geval de verbinding tussen het park van Schoten en het wat onderschatte natuurgebied Ertbrugge. De nieuwe kanaalbrug in Oelegem is ook uitgerust met een ecoduct, maar Ranst behoort niet tot het Groen Kruis-project.

De zopas over het Albertkanaal gelegde, maar nog niet afgewerkte Hoogmolenbrug bij nacht.

De zopas over het Albertkanaal gelegde, maar nog niet afgewerkte Hoogmolenbrug bij nacht. © BFM

De Vlaamse Waterweg heeft van de 10,4 miljoen euro die ze in de nieuwe Hoogmolenbrug investeert, een deel voorbehouden voor aanleg van de ecostrook.

2,65 meter breed

De ecostrook komt naast de rijbaan en is over de hele lengte zo’n 2,65 m breed. Een barrière van houten lamellen op betonblokken houdt dieren weg van het verkeer en schermt het licht van de auto’s af. Tussen twee lamellen is telkens een opening van 15 cm, waardoor fietsers die aan de overzijde fietsen een doorkijk op het kanaal behouden.

“Op de ecostrook zullen gras en struiken groeien en nabij de bruggenhoofden zelfs bomen. Op verschillende plaatsen komen groepen keien waar klein wild kan schuilen”, vertelt Luk Lemmens de geestelijke vader van het natuurverbindingsprogramma Groen Kruis gepassioneerd. “Ook op beide oevers, waar de Hoogmolenbrug aan land komt, komt meer groen en water. Aan de zuidzijde, de kant van Wijnegem en Deurne, is een netwerk van poelen en houtwallen aangelegd. In het noorden, aan de kant van Schoten, wordt de Braambeek breder gemaakt en gaan we over van natte natuur naar stroken droog bos. En onder de op- en afritten naar de brug komen faunatunnels.”

Ree en das

De verwachting is dat grotere dieren als reeën en dassen van de brug gebruik zullen maken. Zeker de ree, die in de onmiddellijke omgeving voorkomt, kan de weg wijzen voor kleinere dieren als boommarters, eekhoorns, egels en amfibieën, aldus milieudeskundigen van de provincie. Ook aan de vleermuizen is gedacht. Die krijgen aan het noordelijke bruggenhoofd een eigen overwinteringsplek. De belichting van de omgeving wordt zo vleermuisvriendelijk mogelijk.

Het wegdek van de Hoogmolenbrug heeft plaats voor fietsers, autoverkeer én voor reeën en andere dieren

Het wegdek van de Hoogmolenbrug heeft plaats voor fietsers, autoverkeer én voor reeën en andere dieren © De Vlaamse Waterweg

Volgens Luk Lemmens (N-VA) en zijn partijgenoot en milieuschepen in Schoten Walter Brat is dit geen ‘wishful thinking’. “In 2016 gaf de studie ‘Groene Recreatieve Corridor’ al aan dat het Albertkanaal ter hoogte van het bouwmaterialenbedrijf Van Pelt een geschikte plek is voor een ecologische verbinding over het Albertkanaal’, aldus Lemmens.

Met de nieuwe Hoogmolenbrug, zijn niet alle barrières weggenomen tussen Schoten en de Bremweide, de eerste groene halte over het water. Niet voor dieren, maar evenmin voor fietsers. Ze komen al gauw de drukke Merksemsebaan/Bisschoppenhoflaan tegen op hun route.

Gedeputeerde Luk Lemmens samen met burgemeesters uit de noordoostelijke stadsrand bij de lancering van het natuurgebiedsprogramma Groen Kruis in 2018.

Gedeputeerde Luk Lemmens samen met burgemeesters uit de noordoostelijke stadsrand bij de lancering van het natuurgebiedsprogramma Groen Kruis in 2018. © JAA

“Uiteraard gaan we daar niet stoppen”, verzekert Luk Lemmens. “Met Groen Kruis zijn we volop aan het bekijken hoe we een ecologische doorsteek van de Merksemsebaan kunnen realiseren. In dat onderzoek zit trouwens ook een luik voor fietsers. We onderzoeken hoe tweewielers op een veilige manier vanaf de Hoogmolenbrug kunnen aansluiten op het fietsnetwerk ten zuiden van de Merksemsebaan. Ook de volgende horde, de Deurnesteenweg die Bremweide scheidt van Ertbrugge, zijn we al aan het bestuderen.”

“Wolf zal het niet vertrouwen”

 

 © Shutterstock

Of de verwachtingen bij de lokale overheden niet te hooggespannen zijn, vragen we aan ecoductenkenner Jorg Lambrechts van Natuurpunt.

“Ik had hier nog niet van gehoord. Het is een interessant project dat we zeker toejuichen”, aldus de bioloog en faunaspecialist. “Het Albertkanaal vormt een hele harde barrière voor de natuur. Als de afscheiding van het autoverkeer goed genoeg is, zie ik bijvoorbeeld egels en salamanders hier zeker gebruik van maken. Ook de vleermuizen zullen blij zijn met de voor hen aangelegde infrastructuur.”

Maar dat ook grotere dieren zoals reeën en dassen hier zullen oversteken, lijkt Lambrechts minder waarschijnlijk. “Toch niet hier, waar weinig of geen dassen voorkomen. In het Zuid-Limburgse Riemst zou dat misschien wel lukken. En de wolf? Er is er onlangs één verdronken in het Albertkanaal. Toch zal de wolf, als hij al aan de voet van de Hoogmolenbrug opduikt, niet snel geneigd zijn die lange smalle groene brug op te lopen. Dat is hem veel te benauwd. Dan zie ik hem nog eerder opnieuw het water inspringen of een druk kruispunt oplopen.”

Vooral de provincie Antwerpen en de omliggende gemeenten en districten Schoten, Wijnegem en Deurne hebben aangedrongen op dit extraatje in het kader van hun Groen Kruis-project, in dit geval de verbinding tussen het park van Schoten en het wat onderschatte natuurgebied Ertbrugge. Met succes. De Vlaamse Waterweg heeft van de 10,4 miljoen euro die ze in de nieuwe Hoogmolenbrug investeert, een deel voorbehouden voor aanleg van de ecostrook. Die is uniek omdat ze geen autostrade maar de drukst bevaren waterweg van ons land en in totaal liefst 128 meter overspant.

De nieuwe Hoogmolenbrug gezien vanop de oude

De nieuwe Hoogmolenbrug gezien vanop de oude © BFM

CITTA

Aangeboden door onze partners

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio