Groen Laakdal pleit voor de elektrificatie van het gemeentelijk wagenpark. 

Groen Laakdal pleit voor de elektrificatie van het gemeentelijk wagenpark. © MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Groen Laakdal pleit voor elektrificatie van gemeentelijk wagenpark

Laakdal -

Groen Laakdal kaartte de elektrificatie van het gemeentelijk wagenpark aan tijdens de gemeenteraad, omdat drie dienstvoertuigen recent werden vervangen door exemplaren met een klassieke dieselmotor.

Annelies Frederickx

“De voorbije zes maanden werden drie dienstvoertuigen vervangen en daarbij werd telkens gekozen voor een klassieke verbrandingsmotor in plaats van een elektrische motor”, vertelt raadslid Paul Mondelaers (Groen). “Een gemeente heeft een voorbeeldfunctie, maar toch koos men bij de vervanging van twee camionettes en een minibusje voor dieselmotoren en niet voor elektrische modellen. Dat is volledig tegen het beeld dat men wil ophangen van Laakdal als klimaatbewust lokaal bestuur. We ondertekenden het Burgemeestersconvenant, sloten ons aan bij Kempen 2030 dat de uitstoot van CO₂ tegen 2030 met 40% wil reduceren en riepen onze inwoners op om ‘klimaatmaker’ te worden. Het bestuur doet echter net het tegenovergestelde. Het gebruikte vorig jaar zelfs het budget dat voorzien was voor de elektrificatie voor de aankoop van een dieselcamionette. Dat bleek uit documenten die ik opvroeg.”

“We nemen de elektrificatie van ons wagenpark in overweging, als dat technisch mogelijk is”, reageert bevoegd schepen Benny Smets (PROLaakdal). “Bij de camionettes, waarvan hier sprake is, was dat evenwel niet mogelijk omdat de elektrische modellen te beperkt waren in laadvermogen en trekkracht. Bij personenwagens of bestelwagens, waarvoor die specifieke technische vereisten een minder grote rol spelen, kan er wel voor een elektrisch model gekozen worden, maar dat was bij onze recente aankopen niet mogelijk.” (af)

MEER OVER

Aangeboden door onze partners
Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio