Een huidige trajectcontrole in de Doornlaarstraat in deelgemeente Rijmenam. 

Een huidige trajectcontrole in de Doornlaarstraat in deelgemeente Rijmenam. © Erik Van Eycken

Bestuur bereidt nieuw voorstel omstreden trajectcontroles voor: “We gaan niet halsoverkop te werk”

Bonheiden -

Het vernietigingsbesluit van minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) over het publiek private trajectcontrolesysteem TaaS (Trajectcontroles as a Service) in Bonheiden blijft voor verdeeldheid zorgen tussen verschillende politieke fracties. N-VA en Groen blijven hun bezorgdheden uiten, terwijl de meerderheid werkt aan een aangepast voorstel.

Erik Van Eycken

Het bestuur ontving inmiddels het gemotiveerde verslag van het Agentschap Binnenlands Bestuur. “We geven toe dat er vormelijke fouten zijn gebeurd en misschien was niet altijd duidelijk dat de gemeentelijke autonomie niet in gedrang zou komen. Dat durven we toe te geven”, zegt schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld).

“We hebben kennisgenomen van de beslissing van de minister en gaan er zeker niet licht over. We steken nu de koppen bij elkaar om het dossier te bekijken en een nieuw voorstel naar de gemeenteraad te formuleren. We gaan zeker niet halsoverkop te werk”, verzekert hij.

Vanmarcke voegt toe dat voor dit bestuur de handhaving inzake verkeersveiligheid een topprioriteit blijft. Minister Somers valt vooral over het verwijderen van wegmeubilair op trajecten waar een controle is gepland. Bonheidens burgemeester Lode Van Looy (BR30) zei eerder al dat er in Bonheiden geen dergelijke aanpassingswerken staan gepland.

Geen leedvermaak

“Dit debat had vermeden kunnen worden indien jullie naar ons hadden geluisterd”, klonk het bij oppositieraadslid Wim Van Der Donckt (N-VA) tijdens de gemeenteraad van 26 januari. “De beslissingen van de minister zijn duidelijk: het gaat over een vernietiging van twee gemeenteraadsbeslissingen, er wordt niet gevraagd om een rechtzetting. Ook voor ons is verkeersveiligheid prioritair, dus wat ik nu vertel is zeker geen leedvermaak.”

Van Der Donckt vraagt zich af hoe het nu voort moet. “Ik las dat de burgemeester het plan wil bijschaven, maar ik geef jullie op een blaadje dat elke politierechter de argumenten zal weglachen.” Hij zegt nog dat een degelijke en wettelijk onderbouwde beslissing nodig is en dat tijdens de vorige legislatuur – waarin N-VA de burgemeester leverde – het aantal ongevallen met gewonden aanzienlijk kelderde. Oppositieraadslid Barbara Maes (Groen) wil eerst dat de prioritaire doelstellingen uit het mobiliteitsplan worden uitgevoerd. “Als daarna blijkt dat trajectcontroles nog noodzakelijk zijn, krijgen jullie onze steun.”

Studiewerk

Burgemeester Lode Van Looy (BR30) spreekt de oppositie tegen/ “Wat jullie beweren, klopt niet. We gaan alles bestuderen en bekijken hoe de zaken evolueren. Verkeersveiligheid en de leefbaarheid zijn prioritair. Ik ben niet gelukkig met wat er de afgelopen weken over ons werd geschreven.”

Inmiddels besliste de gemeente Bilzen om het contract met TaaS te ondertekenen. Volgens burgemeester Sauwens (Trots op Bilzen) gaat het in eerste instantie over twaalf trajectcontroles. In Bonheiden, waar oorspronkelijk tweeëntwintig trajecten op het menu stonden, blijven er in het huidige plan tien over. Wanneer een nieuw voorstel ter goedkeuring op de gemeenteraad wordt geagendeerd, is nog onduidelijk.

MEER OVER

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio