Het treinstation van Lier staat al jaren te verkommeren. 

Het treinstation van Lier staat al jaren te verkommeren. © BELGAIMAGE

Kamerlid Bert Wollants klaagt verwaarlozing Liers station aan en vreest voor verkoop

Lier -

De NMBS is niet van plan om voor 2025 het beschermde treinstation van Lier te restaureren. Dat antwoordde federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) aan Kamerlid Bert Wollants (N-VA), ook schepen in Lier. De NMBS gaat wél onderzoeken om het station (deels) een andere functie te geven.

Chris Van Rompaey

“Het stationsgebouw van Lier is ongeveer 28 jaar geleden beschermd als erfgoed, maar werd sindsdien alleen maar verwaarloosd door de NMBS”, stelt Bert Wollants. “Het antwoord van minister Gilkinet was behoorlijk hallucinant: vóór 2025 is de NMBS niet van plan ook maar één vinger uit te steken aan deze schrijnende situatie. Zijn voorganger plande de renovatiewerken nog van 2022 tot 2024, maar Vivaldi schuift ze gewoon door naar de Griekse kalender.”

Onderhoudsplicht

“Dit is louter schuldig verzuim! Bezetsel valt van de muren, daken zijn versleten, dakgoten lekken en het hout van de ramen rot zienderogen weg. Zelfs eenvoudig schilderwerk is er voor de NMBS te veel aan. De eigenaar van onroerend erfgoed heeft volgens de regelgeving een actieve onderhoudsplicht, maar daar trekt de NMBS zich duidelijk niets van aan.”

“Minister Gilkinet gaf in de commissie aan dat hij de bezorgdheid deelt over het antwoord van de NMBS, maar daar is het probleem natuurlijk niet mee van de baan. Bovendien zou zelfs in 2025 enkel de buitenkant van het gebouw aan bod komen, terwijl de binnenkant in minstens even slechte staat is. Ik maak me al evenzeer zorgen over de verdere plannen met het gebouw. De NMBS wil immers enkel opkalefateren in het kader van het onderzoek van de ‘valorisatie’, wat ongeveer NMBS-codetaal is voor de verkoop van het gebouw.”

Loze beloftes

“Ook voor de toegankelijkheid van het stationsgebouw en de perrons blijven Infrabel en NMBS de hete aardappel doorschuiven. Volgens de minister staat het verhogen van de perrons, een nieuwe onderdoorgang en toegankelijkheid via liften pas op de planning in de periode 2027-2030, terwijl dat dit eerder nog 2024-2025 was. De ministers doen al decennia beloftes, maar realiseren maar bitter weinig.”

“Het is bijzonder erg om vast te stellen dat de NMBS wel honderden miljoenen kan vrijmaken voor een prestigestation in Bergen, maar dat de duizenden reizigers die dagelijks opstappen in Lier blijkbaar op hun honger moeten blijven zitten“ besluit Wollants.

NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman reageert: “Het is onze ambitie om elk jaar een tiental stations integraal toegankelijk te maken, zoals we dat ook vorig jaar deden. Uiteraard is dat ook onze ambitie voor het station van Lier. Maar dit alles hangt natuurlijk af van de middelen die ons ter beschikking worden gesteld.”

Andere invulling

“En wat de valorisatie betreft: een valorisatie wil daarom niet zeggen dat we het gebouw gaan verkopen. Daarmee bedoelen we dat we het deels of volledig een andere invulling willen geven, wat evenzeer kan door een deel van het gebouw te verhuren voor een concessie. Net om ervoor te zorgen dat het gebouw ten volle wordt benut.”

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio