Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. 

Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. © Pak ze aan, de Turnhoutsebaan

Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. 

Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. © Pak ze aan, de Turnhoutsebaan

1 / 2
thumbnail: Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. 
thumbnail: Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. 

Burgerplatform stelt droombeeld Turnhoutsebaan voor: “Levenskwaliteit moet boven mobiliteit staan”

Borgerhout -

Pak ze aan, de Turnhoutsebaan bestaat twee jaar. In die periode zette het burgerplatform tal van acties op om de vraag naar een veiligere, leefbare Turnhoutsebaan kracht bij te zetten. Donderdagavond trok het burgerplatform naar De Roma om er voor het eerst een eigen droombeeld van de Turnhoutsebaan voor te stellen, uitgewerkt door een denktank van experten binnen de actiegroep.

Elien Van Wynsberghe

Hoe de Turnhoutsebaan efficiënt uitbouwen tot een centrale en levendige kern in Borgerhout, en dat met veel plaats voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer en met voldoende aandacht voor levenskwaliteit, gezondheid en klimaat? Wat zou een juiste balans kunnen zijn tussen de vrije keuze voor iedereen om zich overal te kunnen verplaatsen en de kwaliteit van onze stedelijke openbare ruimte? Op die vragen probeerde Pak ze aan, de Turnhoutsebaan in de Roma antwoorden te formuleren.

De afgelopen twee jaar organiseerde het burgerplatform geregeld acties op de Turnhoutsebaan waarmee het telkens de huidige inrichting en gebruik van de baan in vraag stelde. Er werden boomspiegels vergroend, er werd gedanst, parkeerplaatsen bezet, een fototentoonstelling georganiseerd, een podcast gemaakt, een 1meter-actie gehouden om de te smalle voetpaden in de kijker te zetten,… “We voeren actie op een creatieve manier en geloven erin dat we daarmee verandering teweeg kunnen brengen. Het is niet onze taak om met een afgewerkt plan voor de straat op de proppen te komen. Wel willen we dat de Turnhoutsebaan zo snel mogelijk wordt getransformeerd tot een epische baan”, zegt het collectief waarvan de individuen liever niet met hun naam in de krant verschijnen (“wij zijn met zo veel”).

De afgelopen twee jaar ging het burgerplatform ook in dialoog met de bewoners op en rond de Turnhoutsebaan, met de handelaars, de mensen die er werken en de kinderen die er naar school gaan. “Al die input hebben we verwerkt om een droombeeld van de baan op te maken.”

Burgerplatform Pak ze aan, de Turnhoutsebaan bestaat ondertussen twee jaar.

Burgerplatform Pak ze aan, de Turnhoutsebaan bestaat ondertussen twee jaar. © Dirk Kerstens

Levenskwaliteit boven mobiliteit

De wildste dromen werden uitgetekend in een creatief affichebeeld. Realistischer ging de denktank binnen de actiegroep aan de slag. Die denktank bestaat uit een reeks mobiliteitsdeskundigen, stedenbouwkundigen en stadsplanners waaronder mobiliteitsexpert Kris Peeters en landschaps- en stedenbouwarchitect bij Landschaap Maarten Bral. Die laatste presenteerde het droombeeld dat de denktank uittekende in De Roma.

“Centraal bij het opstellen van dat beeld stonden zes werkwoorden: ontmoeten, groeien, wonen, verplaatsen, handel drijven en beleven”, zegt Bral. “De grote uitdaging: van de Turnhoutsebaan het kloppend hart van Borgerhout maken waarbij levenskwaliteit boven mobiliteit staat en waarbij er ruimte wordt gemaakt voor groen, waterinfiltratie en verkoeling.”

Die principes vooropgesteld, betekent dat dat er keuzes gemaakt moeten worden. Op het droombeeld van de denktank zien we een groene stadsboulevard. “Daarbij hebben we rekening gehouden met de stand van de zon. Langs de zijde met het meeste zon, is er plek voor een stadsboulevard. Langs de schaduwzijde is er plaats voor verkeer.”

Simulatie: Een stadsboulevard langs de zonnezijde, verkeer langs de schaduwzijde.

Simulatie: Een stadsboulevard langs de zonnezijde, verkeer langs de schaduwzijde. © Pak ze aan, de Turnhoutsebaan

Op de stadsboulevard is er ruimte voor wandelen, fietsen, groen, zitbanken, horeca, terrassen, kan er geflaneerd en gespeeld worden. “Centraal op de baan tekenden we een groenstrip in die een buffer moet vormen met de rijbaan. In die bufferzone is er ook plek voor tramhaltes en laad- en loszones zodat de handelszaken ook vanaf de rijbaan toegankelijk blijven. “Bij het laden en lossen gaan we uit van het gegeven dat er nog heel wat mogelijkheden zijn om duurzamer te leveren. Denk aan het gebruik van cargobikes.”

Op de rijbaan zelf maken openbaar vervoer en auto’s gebruik van dezelfde ruimte. “Vergelijk het met hoe de Nationalestraat vandaag is ingericht”, zegt Bral. “Ook daar rijden trams en auto’s over dezelfde rijbaan. Bovengronds zou dan een stadstram kunnen rijden voor mensen die zich over de baan willen verplaatsen en minder goed ter been zijn.” Het andere tramverkeer zou onder de grond gaan. Wat er met de parkeerplaatsen moet gebeuren, daar spreekt de denktank zich niet over uit.

“We gaan voluit voor een sfeervolle baan met meer groen waarbij de levenskwaliteit fors stijgt”, concludeert Bral. De denktank stelde zijn plan eerder al voor aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Wat nu de volgende stappen zijn? “We willen mee de projectdefinitie voor de Turnhoutsebaan gaan bepalen”, zegt Bral. “We willen de nieuwe plannen voor de baan mee vormgeven en het project mee sturen naar een uitvoerbaar project.”

Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. 

Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. © Pak ze aan, de Turnhoutsebaan

Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. 

Simulatie gemaakt door de denktank van het burgerplatform. © Pak ze aan, de Turnhoutsebaan

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio