Aangeboden door JOBAT

5 tips bij feedback: hoe omgaan met negatieve kritiek?

Tegenwoordig geven heel wat leidinggevenden het hele jaar door feedback. Toch staat het begin van het jaar in veel bedrijven en organisaties garant voor evaluatie- of functioneringsgesprekken. En soms komt daar kritiek bij kijken die je als negatief kan opvatten. Hoe ga je daar mee om?

William VisterinBron: Jobat.be

Isabel Van Hoedenaghe, loopbaancoach bij Passion for Work, haalt het voorbeeld aan van iemand die van haar nieuwe manager plots een negatieve evaluatie kreeg, na meer dan tien jaar hard werk en inzet.

Ze was er eerst kapot van, maar achteraf kon ze de feedback beter plaatsen. “De manager bevestigde dat ze een harde werker is, maar enkel oog heeft voor het resultaat. Terwijl ze door meer teamwerk een sterker resultaat zou kunnen neerzetten én ze ook anderen de kans zou geven om hun talenten in te zetten. Die zere plek bleek dus een blinde vlek”, oppert Van Hoedenaghe, die coaching verzorgt rond onder meer veerkracht, leren en impact met deze tips rond (negatieve) feedback.

1. EERST LUISTEREN, DAN PAS REAGEREN

Als je kritiek krijgt, heb je de neiging om meteen in de verdediging te gaan. Neem de tijd om even te verwerken wat gezegd is. Rustiger en minder emotioneel ben je beter in staat om met feedback om te gaan.

Luister actief en vat samen wat je hoort. “Vraag door zodat je tot de essentie van het probleem komt. Door goed te luisteren toon je de ander dat je openstaat voor feedback.”

2. NEEM HET NIET PERSOONLIJK

Feedback ontvangen is een kwestie van je openstellen voor een andere mening. “Het feit dat de ander je feedback geeft, betekent dat die jullie relatie de moeite waard vindt”, stelt Van Hoedenaghe, die aanraadt om zich in de ander z‘n schoenen te verplaatsen. “Laat merken dat je hem of haar probeert te begrijpen.”

Op zich wordt feedback pas negatief of positief door hoe je er mee omgaat. “Om je verder te ontwikkelen, moet je je bewust zijn van jezelf. En daar heb je nu eenmaal feedback voor nodig”, stelt ze. “Feedback laat zien dat je ergens nog niet zo goed in bent en verder kan groeien. Beschouw het niet als een aanval op je persoon of als een falen, maar eerder als een kans om iets te leren.”

3. GEEF JE EIGEN VISIE

Van Hoedenaghe raadt aan om de andere, los van de inhoud, sowieso te bedanken voor de feedback. “Toon waardering voor het feit dat de ander de moeite doet om jou feedback te geven. Voor hem of haar is het ook niet makkelijk om je deze boodschap te brengen.”

Maar vertel de ander ook eerlijk en respectvol hoe je de feedback ervaart: vind je de opmerking(en) bijvoorbeeld terecht of niet? Heb vertrouwen in de beslissingen die je zelf neemt of nam. En weet ook dat het vaak onvermijdelijk is dat anderen zaken anders zien dan jij.

4. GEEF AAN WAT MOGELIJK IS

Feedback is pas nuttig als je er ook uit leert. “Vraag de ander wat hij of zij van jou verwacht en waarom. En kijk dan in welke mate je daaraan tegemoet kan komen. Laat bijvoorbeeld de ander weten wat je wel of niet kan of gaat veranderen en waarom. En geef aan wat je in de toekomst op een andere manier kan doen”, klinkt het.

“Vaak is het ook: hoe harder de kritiek je geraakt heeft, hoe meer je ervan kan leren.”

5. FOCUS OP HET POSITIEVE

Laat het negatieve los. Velen onthouden na een feedbackgesprek vaak alleen de negatieve zaken, of richten zich op dat ene mindere punt. “Terwijl er misschien wel tien sterke elementen naar voren kwamen in je beoordeling. Focus dus zeker ook op de positieve zaken.”

Bron: Jobat.be