De verkeersleefbaarheid in de gemeente Lille moet met het nieuw mobiliteitsplan sterk verbeteren. 

De verkeersleefbaarheid in de gemeente Lille moet met het nieuw mobiliteitsplan sterk verbeteren. © Bart Van den Langenbergh

Nieuw mobiliteitsplan onderzoekt invoering zone 30 en weren van vrachtverkeer: “Verkeersveiligheid komt in het gedrang”

Lille -

Het gemeentebestuur van Lille gaat via een nieuw mobiliteitsplan na of het mogelijk is om in alle dorpskernen een zone 30 in te voeren. De gemeente is ook vragende partij voor een busverbinding naar het station in Tielen (Kasterlee). “We gaan samen met de bewoners op zoek naar de beste mobiliteitsoplossingen”, zegt Luc De Backer (Groen), schepen van Mobiliteit.

Bart Van den Langenbergh

Het lokaal bestuur van Lille heeft met het nieuwe mobiliteitsplan een handleiding en actieplan om het mobiliteitsbeleid de komende jaren vorm te geven. De gemeenteraad in Lille heeft dat plan woensdagavond voorlopig vastgesteld. De nadruk in het mobiliteitsplan ligt op de duurzaamheid en verkeersleefbaarheid in de vier dorpen Lille, Gierle, Poederlee en Wechelderzande.

“Om de knelpunten en kansen van onze gemeente in kaart te brengen, zijn we gaan praten met inwoners in onze vier dorpen. We raadpleegden ook de mobiliteitswerkgroep”, zegt Luc De Backer (Groen), schepen van Mobiliteit in Lille. “De uitdaging een gemeente te zijn in de schaar van twee snelwegen en het doorgaand verkeer stonden hierin centraal. De verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid komen hierdoor in het gedrag, niet alleen op onze grote assen, maar ook in onze woonstraten en wijken.”

Verblijfsgebieden

In het plan ligt de nadruk op aangenamere en veiligere woonstraten, met of zonder doorgaand verkeer. De gemeente Lille werd hiervoor ingedeeld in twaalf verblijfsgebieden. “Het is de bedoeling dat de verblijfsgebieden in de komende jaren een voor een aan bod komen, waarbij we enkele concrete voorstellen doen in samenspraak met de bewoners. We gaan met hen op zoek naar de best mogelijke mobiliteitsoplossingen, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers”, vertelt Luc De Backer.

Het gemeentebestuur heeft Lille onderverdeeld in twaalf verblijfsgebieden. De gemeente doet per gebied concrete voorstellen om de mobiliteit te verbeteren. 

Het gemeentebestuur heeft Lille onderverdeeld in twaalf verblijfsgebieden. De gemeente doet per gebied concrete voorstellen om de mobiliteit te verbeteren. © Gemeente Lille

Het mobiliteitsplan bevat een honderdtal acties, met vooral de nadruk op een verschuiving naar het gebruik van duurzame verplaatsingsmethodes. Zo is Lille vragende partij voor een goede snelbusverbinding via de snelweg naar Antwerpen. De gemeente is ook voorstander van een busverbinding vanuit Lille naar het station in Tielen.

Zone 30

Ook de invoering van zone 30 in de dorpskernen en het weren van zwaar verkeer liggen nog op tafel. “Binnenkort gaan we na of het mogelijk is om op gewestwegen in de kernen een zone 30 in te voeren”, verduidelijkt burgemeester Marleen Peeters (N-VA). “Samen met de provincie en de vervoersregio willen we zeker het doorgaand vrachtverkeer sterk verminderen door betere routes te maken, al dan niet met ANPR-camera’s. We nemen ook de plannen op die voortvloeiden uit het wensbeeld Lille – Poederlee om veiligere parallelroutes te maken voor fietsers. We hebben tijdens de opmaak van het plan al enkele principes toegepast op het verblijfsgebied van de Valvekenstraat en enkele schoolomgevingen.”

De gemeenteraad van maart buigt zich over de definitieve versie van het mobiliteitsplan. Eind maart organiseert de gemeente nog een infomarkt voor de inwoners.

MEER OVER

Aangeboden door onze partners
Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio