© ATV

DEBAT. Hebt u begrip voor restaurants die een voorschot vragen bij reservatie?

Klanten die gereserveerd hebben en uiteindelijk niet komen opdagen of op het laatste moment afzeggen. Het klinkt wellicht bekend in de oren bij veel uitbaters van horecazaken, zeker de laatste weken nu door de golf aan omikron-besmettingen heel veel mensen last minute in duigen zien vallen. De uitbaters van het Antwerpse rooftoprestaurant Laila by Bokertov zijn het fenomeen van de zogenaamde ‘no shows’ meer dan beu en beslissen om voortaan aan elke gereserveerde klant 50 euro voorschot te vragen. Een controversiële beslissing, maar toch één waarvoor opvallend veel begrip bestaat.

LEES OOK. Bekend Antwerps restaurant vraagt gasten 50 euro voorschot bij reservatie

Naar aanleiding van de beslissing van restaurant Laila by Bokertov om een voorschot te vragen per gereserveerde klant, legden we volgende stelling voor aan onze lezers:

Restaurants hebben het recht om aan hun klanten een voorschot te vragen, om te voorkomen dat veel gasten niet komen opdagen.

EENS

Op het tijdstip van publicatie van dit artikel (woensdag 18u45) antwoordde een heel ruime meerderheid (meer dan 80%) van de ruim 200 deelnemers aan het debat ‘eens’ op bovenstaande stelling. Veel mensen vinden het niet meer dan normaal dat een restaurant aan klanten een aanbetaling vragen.

Pure broodroof en een gebrek aan respect zijn veelgehoorde argumenten om mensen die niet komen opdagen te veroordelen.

  • Dat is die mensen hun inkomen waar je mee speelt. Als je om gegronde reden niet kunt gaan annuleer dan maar niet komen opdagen is zo onbeleefd! - Jill G.
  • Het restaurant dient een compensatie te hebben voor de reeds gemaakte onkosten van voedingsmiddelen, personeel, het niet kunnen aannemen van andere reservaties, enzovoort - Katelijn V.L.
  • Je verwacht van een restaurant dat bij reservatie je ook een tafel hebt. Omgekeerd geldt evenzeer. Een restaurant mag ook verwachten dat je opdaagt. Die tafel is voor deze service verloren en getuigt van geen respect wanneer je niet annuleert. - Kurt J.
  • Als ik een vliegticket, reis of concert boek om zeker te zijn van een plaatsje en ik kom niet opdagen, ben ik toch ook mijn geld kwijt - Daan V.

ONEENS

Degenen die geen begrip hebben voor restaurants die een voorschot vragen zijn ruim in de minderheid (minder dan 10 procent). Sommigen stellen zich de vraag of je je geld ook kwijt bent als je door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, niet komt opdagen. Anderen zien praktische bezwaren of vinden het een uiting van gebrek aan vertrouwen.

  • Indien cliënten een gegronde reden hebben om niet te komen opdagen (b.v. Covid-infectie) en annuleren op de laatste minuut, welke garantie hebben ze dat het voorschot terugbetaald worden? - Jozef S.
  • Moet je dan al minstens drie dagen op voorhand reserveren? Anders staat het geld misschien nog niet op hun rekening en is uw reservatie dus niet in orde … Een no-go voor mij! - Christoph V.R.
  • Dat je als klant niet vertrouwd wordt, geeft geen goede indruk. - Johnny P.

NEUTRAAL

Een klein aantal deelnemers neemt een tussenpositie in en antwoordde ‘neutraal’.

  • Akkoord maar mits enkele voorwaarden. Enkel voor tafels van meer dan 4 personen en als je annuleert minimum 2 uur voor aanvang moet je geld (grotendeels) terug krijgen of gebruiken voor nieuwe reservatie. - John D.
  • Ik betaal niet graag een voorschot omdat het mij oneerlijk doet overkomen maar ik daag wel altijd op. Een afspraak is een belofte en zoals ze zeggen: belofte maakt schuld. Dus wees eerlijk en kom je beloftes na. - Marcel V.

Welk standpunt neemt u in dit debat? Geef hieronder jouw mening en bekijk die van anderen.

 joro

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio