Het orkest Pas de Quoi: lang niet voltallig, maar toch een sterke prestatie op het nieuwjaarsconcert. 

Het orkest Pas de Quoi: lang niet voltallig, maar toch een sterke prestatie op het nieuwjaarsconcert. © Emanuel Maes

Corona maakt nieuwjaarsconcert academie niet evident: veel lege stoelen maar toch volle sound en luid applaus

Schoten -

De academie van Schoten kon opnieuw aanknopen met haar traditie van het nieuwjaarsconcert. Maar omdat in de laatste rechte lijn naar het concert heel wat muzikanten moesten afhaken wegens corona of een daarmee verband houdende quarantaine, bleven er niet alleen in de tribune van De Kaekelaar, maar ook in het orkest veel stoelen leeg. Dankzij dirigent Walter Mertens en andere sterkhouders was dat echter nauwelijks hoorbaar.

Jan Auman

Het was een zichtbaar opgeluchte en blije academiedirecteur Lisbeth Wolfs die twee keer ruim honderd toehoorders mocht verwelkomen in De Kaekelaar. Dat is in coronatijden zowat de maximumcapaciteit van de zaal van CC Schoten bij optredens van grote groepen.

“De voorbereidingen voor één van de hoogtepunten van ons academiejaar liepen moeizaam door corona. Het was de voorbije dagen zelfs niet helemaal zeker of het concert wel kon plaatsvinden”, verklaarde ze het ingekrompen orkest en de onvolledige muziekensembles.

“Vooral de blazers werden zwaar getroffen. Daarvan kon nauwelijks de helft van de normale muzikanten meedoen. Gelukkig werden last minute nog wat invallers gevonden. Niet evident om dit nog tot een goed einde te brengen voor wie overbleef en de begeleiders, maar dankzij onze docenten en leerlingen is het toch gelukt”, aldus een trotse Lisbeth Wolfs.

Walter Mertens dirigeerde naar goede gewoonte en kon samen met de muzikanten verstoppen dat er veel stoelen in het orkest leeg bleven door corona.

Walter Mertens dirigeerde naar goede gewoonte en kon samen met de muzikanten verstoppen dat er veel stoelen in het orkest leeg bleven door corona. © Emanuel Maes

Filmmuziek

En zo speelden slechts een zeventigtal – waaronder dus heel wat gelegenheidsmuzikanten - in de plaats van de normaal meer dan tachtig muzikanten het erg gevarieerde en feestelijk programma. Daarin was plaats voor filmmuziek van onder meer The Lord of The Rings (Howard Shore) en Cinema Paradiso (Ennio Morricone) maar ook voor klassiekers zoals Eine kleine Nachtmusik van Mozart.

De mars uit Carmen, de wereldberoemde opera van Bizet, was de mooie toegift die de mensen in De Kaekelaar deed wegdromen naar de Gouden Zaal van het Wiener Musikverein in Oostenrijk, waar jaarlijks op 1 januari het allerbekendste nieuwjaarsconcert ter wereld plaatsvindt.

Romy Alice Bols, Jeroen Bavin en Marc Van de Moortel slaagden erin de blazers ondanks de afwezigheden voldoende krachtig te doen klinken. Ook het slagwerkensemble overtuigde en dankzij dirigent Walter Mertens slaagde Pas de Quoi erin om te verhullen dat het grote orkest lang niet voltallig was. Een hoofdrol was weggelegd voor Lotte Stuyck, soliste op altviool. Pluim voor de muzikanten, ook al omdat die - met uitzondering van de blazers - ook nog eens met mondmasker op moesten spelen.

Tijdens en tussen de uitvoeringen van de verschillende muzikale werken, toonde de academie haar veelzijdigheid met onder meer leuke vertellingen door leerlingen woord. Die lieten zich eveneens inspireren door de boeken van Tolkien. Enkele meisjes van de onlangs opgerichte balletafdeling dwarrelden sierlijk over het podium en we hoorden indrukwekkende zangpartijen door de nochtans piepjonge stemmen van Vladimir Verbeeck en Emile De Ketelaere. (jaa)

Hemelse zang door Vladimir Verbeeck en Emile De Ketelaere

Hemelse zang door Vladimir Verbeeck en Emile De Ketelaere © Emanuel Maes

 

 © Emanuel Maes

 

 © JAA

Soliste Lotte Stuyck met orkest Pas de Quoi.

Soliste Lotte Stuyck met orkest Pas de Quoi. © JAA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio