Bart Rodyns: “Ik ben verantwoordelijk voor wellicht het belangrijkste historische instrument van de Zuidelijke Nederlanden én voor de volledige muziekprogrammatie.” 

Bart Rodyns: “Ik ben verantwoordelijk voor wellicht het belangrijkste historische instrument van de Zuidelijke Nederlanden én voor de volledige muziekprogrammatie.” © Dirk Kerstens 

Sint-Pauluskerk organiseert muzikale missen: “Mensen worden teruggeslingerd in de tijd”

Antwerpen -

“De orkestmissen in de Sint-Pauluskerk gaan tot tweehonderd jaar terug. We willen die traditie in ere houden en naast onze trouwe bezoekers ook een nieuw publiek lokken”, zegt de nieuwe muziekdirecteur van de monumentale kerk, Bart Rodyns.

Patrick Van de Perre

Het is bijna een cliché, maar ook als een niet-gelovige de Sint-Paulukerk binnenwandelt, overvalt hem of haar meestal een gevoel van nederigheid en respect. Bart Rodyns knikt bevestigend. Met de vernieuwde muzikale wind die hij door de kerk wil laten waaien, is hij in ieder geval niet uit op het winnen van zieltjes.

“Als mensen na het bijwonen van een muzikale mis ook iets meenemen van het religieuze aspect, zal ik hen zeker niet tegenhouden. Maar het is mij in de eerste plaats te doen om de muzikale traditie in de Sint-Pauluskerk levend te houden”, zegt Bart Rodyns.

Als organist titularis is Bart Rodyns al langer verbonden aan de Sint-Paulukerk. Sinds vorig jaar is hij ook muziekdirecteur. Hij zorgt ervoor dat er dit jaar maar liefst 37 muzikale missen in de kerk zullen plaatsvinden. Met orkest, solisten, koren en zijn eigen orgel als middelpunt.

“We werken in de Sint-Pauluskerk vrijwel uitsluitend met professionele muzikanten en zangers. Dat is uniek in Antwerpen en ook daarbuiten vrij uitzonderlijk. Je kan zeggen dat we muziek brengen op het niveau van deSingel. Maar in de kerk en bovendien gratis toegankelijk voor iedereen”, legt Bart Rodyns uit.

Terug naar het verleden

Dat de lat hoog ligt voor de muzikale missen, blijkt uit de eisen die Bart Rodyns zichzelf en de muzikanten oplegt. “De stukken die gespeeld worden zijn meestal ook daadwerkelijk geschreven voor een mis en om uit te voeren in een kerk. We kiezen telkens voor de originele setting met de instrumenten waarvoor het stuk destijds geschreven is.”

Daarmee neemt de muziekdirecteur de kerkgangers terug mee in de tijd. “Voor moderne vormen van muziek en uitvoeringen te beluisteren zijn er andere plekken. We kiezen ervoor om de traditie van twee eeuwen die deze kerk heeft te bewaren. Dus ja, mensen worden teruggeslingerd in het verleden.”

Historisch instrument

Bart Rodyns hoopt behalve de vaste bezoekers ook een nieuw publiek aan te trekken. “Het gaat wel om missen, maar drie kwart ervan bestaat uit muziek. Ik ben er zeker van dat ook mensen die niet of minder religieus zin hier van kunnen genieten.”

Tijdens veel van de muzikale missen speelt het enorme orgel een voorname rol. Het is een instrument dat Bart Rodyns volledig in de vingers heeft. “Het heeft een historisch pijpwerk uit de zestiende en de zeventiende eeuw en is daarmee uniek in Antwerpen. Delen ervan zijn nog origineel, andere stukken zijn bij twee grote restauraties vervangen.”

Bart Rodyns heeft in zijn dubbele rol als organist en directeur een niet-geringe rol in de Sint-Pauluskerk. “Ik ben verantwoordelijk voor wellicht het belangrijkste historische instrument van de Zuidelijke Nederlanden én voor de volledige muziekprogrammatie. Een flinke uitdaging.”

CITTA

Aangeboden door onze partners

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio