De Lijn zag vorig jaar door de coronacrisis 40 procent minder reizigers. 

De Lijn zag vorig jaar door de coronacrisis 40 procent minder reizigers. © Joris Herregods 

Corona duwt De Lijn in financiële problemen

Antwerpen -

De coronacrisis bezorgt De Lijn financiële hoofdbrekens. Vorig jaar vervoerde de openbaarvervoermaatschappij 40% minder reizigers en ze vreest dat ook dit jaar minder mensen bus of tram zullen nemen.

Patrick Van de Perre

De Lijn verwacht dat er in 2022 20% minder reizigers dan normaal een bus of tram zullen nemen. Dat betekent 55 miljoen euro minder aan inkomsten. Ook voor de komende jaren worden er minder reizigers en dus ook minder inkomsten verwacht.

Dat zei directeur-generaal Ann Schoubs donderdag tijdens een vooruitblik op het nieuwe jaar. “We vrezen dat we een aantal reizigers voorgoed kwijt zijn. Onder andere die mensen die sinds de coronacrisis de fiets als alternatief hebben ontdekt. Wat we gaan proberen is om mensen die nu nog de auto gebruiken, ervan te overtuigen vaker voor het openbaar vervoer te kiezen.”

Volgens De Lijn zorgt de coronacrisis niet alleen voor minder inkomsten, maar ook voor meer kosten. Vorig jaar werd 108 miljoen euro extra uitgegeven vanwege de pandemie. Dat geld, dat door de Vlaamse regering werd bijgelegd, ging onder meer naar het extra onderhoud van bussen en trams.

Meer zwartrijders

Volgens Ann Schoubs dreigt er een structureel tekort bij De Lijn. “Door de mindere inkomsten oogt de toekomst weinig rooskleurig. Vooral omdat we voor grote investeringen staan. Onder andere in elektrische mobiliteit en het verbeteren en vernieuwen van onze infrastructuur.”

Daar komt nog bij dat er volgens de directeur-generaal op een aantal vlakken geen nieuwe besparingen meer zullen volgen. “Het onderhoud en het reinigen van onze bussen en trams is daar een voorbeeld van. Nog meer bezuinigen op het budget hiervoor is echt geen optie meer.”

Tot slot blijkt dat ook het aantal zwartrijders tijdens de coronacrisis fors is toegenomen. De Lijn heeft becijferd dat dit fenomeen het bedrijf tot op heden om en bij de dertig miljoen euro aan inkomsten heeft gekost.

“Omdat reizigers via het midden of het achterste gedeelte van de bus of tram moeten opstappen, is het moeilijker in te schatten wie er niet betaalt. Onze chauffeurs kunnen dat bijna niet controleren. We schatten dat in stedelijke gebieden tot 40% en meer van de reizigers geen ticket heeft. Buiten de steden is dat ongeveer 15%.”

www.delijn.be

CITTA

Aangeboden door onze partners

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio