Thierry Neuville testte de hybride Hyundai. — © Hyundai Motorsport / Romain Thuillier
Hybride wagens maken hun intrede in het WRC-kampioenschap tijdens Rally van Monte Carlo
Met de Rally van Monte Carlo (20-23 januari) treedt de rallysport een nieuw tijdperk in. Toch voor wat betreft de topteams Toyota, Hyundai en M-Sport. Zij brengen voortaan hybridewagens aan de start die niet langer als WRC beschouwd worden, maar als Rally1.
Net zoals de hybridewagens aan een opmars bezig zijn in het dagelijkse leven, zetten de drie merken nu ook in op hybridewagens in het WK rally. Hyundai, Toyota en Ford brengen een wagen aan de start die uitgerust is met een elektrische motor van 100 kW met dezelfde 1,6-liter turbobenzinemotor die sinds 2017 de wagens aandrijft. De batterijen worden ‘s nachts opgeladen. ‘s Ochtends wordt de elektromotor geactiveerd en verlaten de rijders geruisloos de assistentiezone. Op weg naar een klassementsrit wordt deels op elektriciteit, deels op basis van benzine gereden. In dorps- en stadskernen wordt de elektromotor ingeschakeld. In de volledig elektrische modus, hebben de Rally1-auto’s tot 10 km volledig elektrische actieradius. Het vermogen is beperkt tot 50 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Wanneer een dorp of stad verlaten wordt, komt de benzinemotor weer tot leven. Telkens wanneer de rijder remt of de wagen laat uitrollen, wordt het accupakket geladen en recupereert het hybridesysteem energie.
Wanneer de lichten bij de start op groen springen, kan de rijder beschikken over de 100 kW elektromotor van 134 pk én de 380 pk van de turbomotor. Deze Stage Start Mode is beschikbaar voor een maximum van 10 seconden of totdat de bestuurder het gaspedaal loslaat of het rempedaal voor de eerste keer intrapt. Tijdens de klassementsrit is het aan de rijder om de elektrische energie die is opgeslagen in de accu zo efficiënt mogelijk te gebruiken. In de Stage Mode wordt energie gebruikt bij het accelereren en hersteld bij het remmen. Om de hybride boost weer te kunnen gebruiken, moet de rijder voldoende regeneratie-energie ontwikkelen door te remmen. De terugwinning door remmen is beperkt tot 30 kW, ongeacht hoe hard er geremd wordt. Het beschikbare vermogen bij acceleratie is 100kW. Dus over de lengte van een etappe zal de batterij leeg raken. Wanneer een wagen finisht en tot stilstand komt, begint het hele proces opnieuw. Naast het terugwinnen van energie op de weg, kan de batterij worden opgeladen door een stekkervoeding in het servicepark. Opladen van 20 tot 80 procent duurt ongeveer 20 minuten.
Hoofdpunten
RECONSTRUCTIE. Zo haalde Primoz Roglic de Giro binnen: “Ik riep naar de mecanicien: fiets, fiets, fiets!”
VIDEO. Zoontje van Primoz Roglic steelt de show met innige knuffel en dansje met mama na Giro-triomf
Primoz Roglic na de dubbelslag in de Giro: “Godzijdank had ik nog een beetje het geluk aan mijn zijde”
Heerlijke goal van Chadli levert geen zege op tegen efficiënt AA Gent
MEER OVER Rally
Tom Boonen rijdt in Sezoensrally in Bocholt: “Sfeer op rally’s doet me denken aan de wielrennerij”
Koen Wauters reist helemaal naar Portugal voor ritje naast Thierry Neuville: “Ik voel de landing nog altijd”
Neuville aast na crash op revanche in Portugal: “De goesting is alleen maar groter”
Tom Boonen heeft grote ambities en knalt voortaan in snellere rallywagen over de wegen: “Minder show, meer efficiëntie”