Thierry Neuville testte de hybride Hyundai. ©  Hyundai Motorsport / Romain Thuillier

Hybride wagens maken hun intrede in het WRC-kampioenschap tijdens Rally van Monte Carlo

Met de Rally van Monte Carlo (20-23 januari) treedt de rallysport een nieuw tijdperk in. Toch voor wat betreft de topteams Toyota, Hyundai en M-Sport. Zij brengen voortaan hybridewagens aan de start die niet langer als WRC beschouwd worden, maar als Rally1.

BelgaBron: BELGA

Net zoals de hybridewagens aan een opmars bezig zijn in het dagelijkse leven, zetten de drie merken nu ook in op hybridewagens in het WK rally. Hyundai, Toyota en Ford brengen een wagen aan de start die uitgerust is met een elektrische motor van 100 kW met dezelfde 1,6-liter turbobenzinemotor die sinds 2017 de wagens aandrijft. De batterijen worden ‘s nachts opgeladen. ‘s Ochtends wordt de elektromotor geactiveerd en verlaten de rijders geruisloos de assistentiezone. Op weg naar een klassementsrit wordt deels op elektriciteit, deels op basis van benzine gereden. In dorps- en stadskernen wordt de elektromotor ingeschakeld. In de volledig elektrische modus, hebben de Rally1-auto’s tot 10 km volledig elektrische actieradius. Het vermogen is beperkt tot 50 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Wanneer een dorp of stad verlaten wordt, komt de benzinemotor weer tot leven. Telkens wanneer de rijder remt of de wagen laat uitrollen, wordt het accupakket geladen en recupereert het hybridesysteem energie.

Wanneer de lichten bij de start op groen springen, kan de rijder beschikken over de 100 kW elektromotor van 134 pk én de 380 pk van de turbomotor. Deze Stage Start Mode is beschikbaar voor een maximum van 10 seconden of totdat de bestuurder het gaspedaal loslaat of het rempedaal voor de eerste keer intrapt. Tijdens de klassementsrit is het aan de rijder om de elektrische energie die is opgeslagen in de accu zo efficiënt mogelijk te gebruiken. In de Stage Mode wordt energie gebruikt bij het accelereren en hersteld bij het remmen. Om de hybride boost weer te kunnen gebruiken, moet de rijder voldoende regeneratie-energie ontwikkelen door te remmen. De terugwinning door remmen is beperkt tot 30 kW, ongeacht hoe hard er geremd wordt. Het beschikbare vermogen bij acceleratie is 100kW. Dus over de lengte van een etappe zal de batterij leeg raken. Wanneer een wagen finisht en tot stilstand komt, begint het hele proces opnieuw. Naast het terugwinnen van energie op de weg, kan de batterij worden opgeladen door een stekkervoeding in het servicepark. Opladen van 20 tot 80 procent duurt ongeveer 20 minuten.

Vastgoed

Jobs in de regio