Luchthaven Deurne trekt aanvraag ‘eeuwigdurende’ vergunning in: “Om gezichtsverlies te vermijden”

Deurne -

De uitbater van de luchthaven van Deurne heeft haar aanvraag voor een vergunning van onbepaalde duur ingetrokken. Dat meldt het Departement Omgeving. De huidige vergunning loopt over 2,5 jaar af. “We konden niet anders dan intrekken, maar gaan verder aan de slag”, reageert de uitbater.

Afgelopen zomer raakte bekend dat de luchthaven haar bestaande milieuvergunning wou omzetten in een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. Daar kwam veel protest tegen, deels op aangeven van Vliegerplein, een actiegroep tegen de luchthaven. Ze zag in de procedure een tactiek om bepaalde bouwovertredingen mee te regulariseren.

Er werden uiteindelijk meer dan drieduizend bezwaren uit Antwerpen, Mortsel en Borsbeek ingediend. Meerdere overheden en buurgemeenten adviseerden negatief, onder meer omdat de geluidshinder beter bestudeerd zou moeten worden. Er werd ook gewezen op een proces-verbaal over de uitbreiding van de luchthaven. Daarover start volgende maand een proces bij het hof van beroep, na een eerdere vrijspraak van onder meer de luchthaven.

Maar recent heeft de uitbater, LEM Antwerpen, de aanvraag voor de omzetting zelf ingetrokken. “We hadden destijds de keuze tussen een omzetting of een volledig nieuwe vergunning”, zegt marketingmanager Ann Vanpraet. “Na de keuze om bij de huidige milieuvergunning te blijven, zijn er een aantal negatieve adviezen gekomen, waardoor we een aantal voorwaarden moesten analyseren en evalueren. Doordat het binnen de huidige aanvraag niet mogelijk blijkt, konden we niet anders dan de aanvraag intrekken.”

Volledig vergunningstraject

Dat betekent dat de luchthaven een volledig vergunningstraject zal moeten doorlopen, inclusief milieueffectenrapportering (MER), een openbaar onderzoek, én – mogelijk – nog juridische procedures. Het hele proces moet rond zijn vóór 17 juni 2024, de dag waarop de huidige vergunning afloopt.

“We kiezen nu voor een nieuwe aanvraag, waar we volop mee aan de slag zijn gegaan om op tijd klaar te zijn”, zegt Vanpraet nog. “Die vergunning is trouwens niet ‘eeuwigdurend’, maar ‘onbeperkt in de tijd’, en als er nieuwe regelgeving of afspraken komen, kan ze aangepast worden. Vrijwillig starten we ook een MER-studie op om de impact op de omgeving en de buurt te kunnen inschatten.”

Gezichtsverlies

Piet De Roeck van actiegroep Vliegerplein ziet een poging om gezichtsverlies te vermijden. “Door de massa bezwaarschriften en negatieve adviezen zou de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie hier onmogelijk positief kunnen adviseren. En wat als minister Demir dan ook njet zou zeggen? En ook voor een nieuwe vergunning: als ze de bestaande pv’s niet regulariseren, dan gaan wij opnieuw bezwaarschriften indienen, en volgen logischerwijs ook weer negatieve adviezen.”

“De uitbater houdt de eer aan zichzelf”, zegt ook Antwerps gemeenteraadslid Ilse Van Dienderen namens enkele lokale Groen-afdelingen. “Men besefte dat een eeuwigdurende aanvraag voor een verlieslatende luchthaven in dichtbevolkt gebied met bouwmisdrijven op het terrein, zo goed als onvergunbaar was.”

De partijen herhalen hun pleidooi om de luchthaven te sluiten en helemaal anders in te vullen.

(cm)

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio