©  Dirk Vertommen

Minister Somers vernietigt systeem van private trajectcontrole in Bonheiden

Bonheiden -

Vlaams minister van Binnenlands bestuur Bart Somers (Open Vld) is het niet eens met de Bonheidense gemeenteraadsbeslissing van oktober vorig jaar. Het lokale bestuur besliste toen om een privépartner tien trajectcontroles te laten installeren en uitbaten. De minister valt vooral over een aantal randvoorwaarden.

LEES OOK. Trajectcontroles in maar liefst 22 (!) straten in Bonheiden, en dat bijna zonder kosten voor gemeente

Via het TaaS-project (Trajectcontrole as a Service) zou Bonheiden op korte termijn tien extra trajectcontroles krijgen. De privépartner – een consortium van drie bedrijven – installeert zonder extra kosten voor de gemeente de ANPR-camera’s, maar int daarna wel een deel van de boetes. Tot groot ongenoegen van oppositiepartijen N-VA en Groen – die een klacht indienden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur – werd de beslissing door de meerderheid alsnog goedgekeurd.

LEES OOK. “Dan wordt de boodschap: ‘Rijd sneller dan 70 in zone 50, dan word je zeker niét beboet’”: grote vragen bij boetes private trajectcontroles

Verkeersdrempels

Minister Somers (Open Vld) volgt de oppositiepartijen en vernietigt nu de stem van de meerderheid, bestaande uit politici van BR30, Open Vld en CD&V. Opvallend: schepen van Mobiliteit in Bonheiden is Bart Vanmarcke (Open Vld), partijgenoot van Bart Somers. “De beslissing werd onwettig genomen en de voorwaarden in het contract gaan in tegen het algemeen belang. Samenwerken met privépartners moet kunnen, maar een lokaal bestuur moet te allen tijden kunnen beslissen om wegenwerken uit te voeren. Lokale besturen moeten autonoom kunnen beslissen om verkeersdrempels en snelheidsremmers te installeren. Zo niet, dreigt winstbejag de verkeersveiligheid in gevaar te brengen”, klinkt het bij de minister.

In het contract staat immers een clausule die bepaalt dat als de gemeente verkeersmeubilair zoals bloembakken of drempels wil plaatsen om het verkeer af te remmen, dit in overleg met de privépartner moet gebeuren. “Een contract moet voldoen aan de geldende rechtsregels”, zegt Somers.

Contract aanpassen

Burgemeester Lode Van Looy (BR30) brengt begrip op voor de beslissing van de minister, maar zegt dat de clausule in Bonheiden niet van toepassing is. “We hoeven nergens verkeersmeubilair bij te plaatsen of te verwijderen, maar we respecteren de beslissing. We hopen nog in de loop van januari met de privépartner rond de tafel te zitten en het contract aan te passen. Sowieso staat er nog geen handtekening onder het contract. Gezien het tumult rond het dossier, hebben we een definitief besluit van de minister afgewacht”, zegt hij. “Bovendien werd ik nog niet officieel ingelicht. Eerst gaan we de motivering van de minister onder de loep nemen.”

Amateurisme

In november vorig jaar werd naar aanleiding van het dossier op vraag van de oppositiepartijen een extra gemeenteraad bijeengeroepen. “Toen zijn er al aanpassingen gebeurd. Terwijl er eerst sprake was van 22 trajectcontroles blijven er tien over”, voegt Van Looy toe.

Fractieleider voor N-VA Guido Vaganée zegt dat het bestuur wordt terechtgewezen. “Het bewijst andermaal het amateurisme van de huidige bestuursploeg. We verwittigden al dat de beslissing onwettig was omdat ze in strijd is met het GAS5-decreet.”

In Bonheiden zijn momenteel drie trajectcontroles actief: in de Doornlaarstraat, de Muizensteenweg en de Dijleweg.

Erik Van Eycken