Steven Peleman heeft met zijn bedrijf SurePure een concessieovereenkomst getekend voor een stuk van de voormalige Opel-site. Zijn fabriek opent volgend jaar.  

Steven Peleman heeft met zijn bedrijf SurePure een concessieovereenkomst getekend voor een stuk van de voormalige Opel-site. Zijn fabriek opent volgend jaar.  © Patrick De Roo

Oude Opel-site in Antwerpse haven wordt draaischijf voor recyclage van autobanden

De bedrijven SurePure en Bolder Industries hebben als eersten een concessieovereenkomst getekend om een fabriek op te richten op de oude Opel-site in de Antwerpse haven. Die Opel-site blijkt meteen een broedplaats te worden voor recyclage van autobanden.

Christof Willocx

In 2010 sloot de Opel-site in de haven van Antwerpen. Sindsdien staat de site, die tegenwoordig het NextGen District wordt genoemd, leeg. Maar de laatste maanden getuigen steeds meer milieuvriendelijke en startende bedrijven dat ze zeer dicht bij een plaatsje op de site staan. Nu hebben twee bedrijven effectief een concessieovereenkomst getekend. Het gaat om SurePure en Bolder Industries.

SurePure wordt de eerste fabriek ter wereld die polyurethaan, een chemische stof die bijvoorbeeld matrassen en autostoelen comfortabel maakt, opnieuw reduceert tot een zuivere grondstof voor de chemie. “Midden dit jaar starten we met de bouw van de fabriek in het NextGen District”, zegt Steven Peleman, oprichter van SurePure. “De bouw zal ongeveer een jaar duren. Er zal plaats zijn voor een dertigtal directe jobs.”

Stoffen uit autobanden recycleren

Bolder Industries is een Amerikaans bedrijf dat in de Antwerpse haven chemische stoffen uit afgedankte autobanden gaat halen. Daarmee wordt onder meer een olieproduct gemaakt dat in rubber, plastic en petrochemische producten kan worden gebruikt. In dit terugwinningsproces wordt 98% van de materialen van de band gebruikt. Bolder Industries wil in het NextGen District zo’n veertig mensen tewerkstellen.

De Antwerpse haven is ook in zeer vergevorderde onderhandelingen met andere bedrijven die naar het district willen komen. Eén van die bedrijven is Laupat Industries. Dat Vlaamse bedrijf wil bijvoorbeeld staal en olie uit versleten autobanden halen. Dat kan dan worden gerecupereerd tot staaldraad en kunststoffen. Met Bolder en Laupat samen wordt de voormalige Opel-site dus een draaischijf van de recyclage voor autobanden.

Het havenbedrijf onderhandelt onder meer ook met Biondoil, een bedrijf dat houtschilfers wil omzetten in ethanol voor chemiebedrijven, en met Novali, dat de volgende generatie lithiumbatterijen wil maken.

LEES OOK:

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio