© Stad Mechelen

Vanaf augustus eenrichtingsverkeer op Mechelse vesten: “Ruimte voor fiets- en wandelpaden en 2.000 nieuwe bomen”

Mechelen -

Vanaf augustus geldt er op de Mechelse Vesten (R12) eenrichtingsverkeer. Het is de eerste stap in de volledige herinrichting van de kleine ring. De komende tien jaar wordt er meer ruimte gecreëerd voor fietsers en wandelaars. Er is ook veel aandacht voor groen. Voor de concrete invulling van de vernieuwde Vesten wordt er een participatietraject opgestart.

Stijn Van de Sande

Als alles volgens plan verloopt, dan opent in april de nieuwe Tangent tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein voor het verkeer. Samen met de R6 moet die het bovenlokale verkeer weghalen van de Mechelse vesten. “Uit studies blijkt dat het verkeer op de kleine ring met 40 tot 50% zal afnemen. Daardoor komt er heel wat ruimte vrij die we in de vorm van een groene wandelboulevard willen teruggeven aan de Mechelaars”, zegt schepen van Openbare Werken Patrick Princen (Vld-Groen-m+).

Vanaf augustus worden de Mechelse Vesten enkelrichting. “Je zal vanaf dan alleen nog op de buitenste rijbanen en in tegenwijzerzin op de Vesten kunnen rijden”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “In combinatie met andere grote infrastructuurprojecten zoals de Tangent, bereiden we de stad met deze veranderingen voor op de mobiliteit van de toekomst. Daarbij hebben we heel wat aandacht voor fietsers, voetgangers, intelligente mobipunten, laadpunten voor elektrische wagens en deelmobiliteit.”

Aan de binnenzijde van de kleine ring wordt er meer ruimte gegeven aan fietsers en voetgangers.

Aan de binnenzijde van de kleine ring wordt er meer ruimte gegeven aan fietsers en voetgangers. © Stijn Van de Sande

De Vesten zullen stelselmatig worden heraangelegd. “Het gaat om ingrijpende vernieuwingen, maar het project is erg belangrijk voor de stad”, zegt Vlaams minister van binnenlands bestuur en titelvoerend burgemeester Bart Somers (Open Vld). “Waar vroeger een stadsomwalling stond, vormt het autoverkeer nu een muur tussen de binnenstad en de wijken errond. Door die muur van verkeer weg te halen, verhogen we de leefbaarheid voor de omwonenden van de Vesten en de verkeersveiligheid voor fietsers en wandelaars.”

Volgens Somers wordt de herinrichting ook een modelproject op het vlak van duurzaamheid. Schepen Patrick Princen vult aan: “We kunnen maar liefst vijf hectare ontharden. Dat is twee keer de oppervlakte van de Kruidtuin”, zegt hij. “Daarnaast kunnen we meer dan vijf kilometer aan nieuwe fietspaden aanleggen en creëren we de ruimte om 2.000 bomen aan te planten. Uit ruwe berekeningen blijkt dat we ook 75 tot 100 miljoen liter water per jaar zouden kunnen bufferen, want de ontharde oppervlakte is ongeveer drie keer zo groot als de volledige Binnendijle.”

Het stadsbestuur en de Vlaamse regering zijn blij dat ze met de herinrichting van start kunnen gaan.

Het stadsbestuur en de Vlaamse regering zijn blij dat ze met de herinrichting van start kunnen gaan. © Dirk Vertommen

“De grote lijnen staan vast, maar hoe we de Vesten concreet gaan invullen, daar beslist de Mechelaar zelf mee over”, aldus het stadsbestuur. “Een pretpark, een roeibaan of een vlindertuin, het zijn maar enkele van de soms gekke ideeën waar we mee aan de slag kunnen. Via een speciaal daarvoor opgerichte website kunnen de Mechelaars alle ontwikkelingen rond de vernieuwde Vesten op de voet volgen. Er worden ook bewonersvergaderingen georganiseerd.”

Het project gaat van start in augustus, wanneer het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd. Om sluipverkeer in de omliggende straten en wijken te vermijden, zullen er enkele flankerende maatregelen worden genomen. De bereikbaarheid van de binnenzijde van de ring wordt ook gegarandeerd. De volledige herinrichting van de Vesten zal zeker tot 2029 duren. Het project kost om en bij de 55 miljoen euro.

Een videofragment van de plannen. Er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Bussen blijven overal in twee richtingen rijden. Centraal komt er meer groen. 

Een videofragment van de plannen. Er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Bussen blijven overal in twee richtingen rijden. Centraal komt er meer groen. © Stad Mechelen

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio