Jolien Van Ranst en Jan Vandermeeren 

Jolien Van Ranst en Jan Vandermeeren ©  Jan Van der Perre

Fietsenwinkel XTR in Hoboken komt met nieuwe verhuurformule: “De Netflix van de kinderfietsen”

Hoboken -

Nieuwe kinderfietsen huren in Antwerpen en omstreken, dat kan sinds kort bij fietsenwinkel XTR in Hoboken. “We willen komaf maken met alle te kleine en ongebruikte kinderfietsen die her en der in Vlaamse garages staan”, zegt Jolien Van Ranst (37), medewerker en grafisch vormgever van initiatief de Groeispurters.

Saar Van Olmen

Jan Vandermeeren (53) zaakvoerder van Fietsenwinkel XTR, broeide al 2 jaar op het idee om een groeiabonnement voor kinderfietsen te ontwikkelen. “We merkten dat de drempel hoog lag bij mensen om een goede kinderfiets te kopen. Je groeit er snel uit en het is daarnaast nog eens duur.” Daarom stelde hij een formule op, waarbij klanten de flexibiliteit krijgen om na een tijdje van fiets te veranderen. “De Netflix van de kinderfietsen als het ware.”

Maar een kinderfiets huren, dat kan je toch al bij de stad of de gemeente? “Dat klopt, maar veel lokale initiatieven die een fietsabonnement aanbieden, werken met oude, gekregen kinderfietsen”, zegt Vandermeeren. “Dat zijn vaak kleinere versies van een volwassen fiets, maar die zijn te zwaar en te breed. Onze fietsen zijn lichter en op kindermaat gemaakt.” “Daarnaast komen we ze ook thuis leveren”, zegt Van Ranst. “Vaak zijn er bij de stad of gemeente maar enkele momenten om de fiets op te pikken. Dat probleem heb je bij ons niet.”

De kinderfietsen staan klaar in het atelier van XTR. 

De kinderfietsen staan klaar in het atelier van XTR. ©  Jan Van der Perre

“Iets duurder, meer flexibiliteit”

Hoe gaat het dan precies in zijn werk? Mensen betalen een maandelijkse bijdrage die varieert van 3 tot 30 euro en afhangt van fiets tot fiets. De fietsen kiezen en bestellen ze dan online, met eventueel wat accessoires erbij. “De formule is iets duurder dan wanneer je een normale fiets zou kopen”, zegt Vandermeeren. “Maar je geeft nooit te veel geld uit. Na een jaar heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een nieuwe fiets te kiezen, of er gewoon mee te stoppen.” De gebruikte fietsen worden opnieuw opgekalfaterd en online geplaatst als pre-loved of tweedehandsfiets, zodat de mensen ook de mogelijkheid krijgen om een reeds gebruikte fiets te huren. “Dat is ook ecologisch voordeliger, want de fiets wordt niet weggegooid.”

Volgens de Groeispurters zijn ze met deze formule de eerste in Vlaanderen. “Het concept was ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk al bekend, maar hier is de huurcultuur iets minder ingeburgerd”, klinkt het. “We hopen dat we met dit concept nog kunnen groeien, en ooit heel Vlaanderen een fiets kunnen aanbieden.”

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio