De N14 in het centrum van Broechem werd onlangs al een zone 30. Het bestuur gaat dit uitbreiden naar de omliggende straten en de andere deelgemeenten van Ranst.  

De N14 in het centrum van Broechem werd onlangs al een zone 30. Het bestuur gaat dit uitbreiden naar de omliggende straten en de andere deelgemeenten van Ranst.  ©  kma

Zone 30 wordt gevoelig uitgebreid in vier dorpskernen Groot-Ranst

Ranst -

Wie door Ranst rijdt zal op zijn snelheidsmeter moeten letten. Het gemeentebestuur besliste zonet om van alle straten in de dorpskernen zonder afgescheiden fiets- en voetpad zone 30 te maken. Later wordt de oefening uitgebreid naar de woonwijken.

Kristin Matthyssen

Volgens schepen Luc Redig voor mobiliteit (Groen) is het risico op ongevallen veel kleiner in een zone 30. Ook de luchtkwaliteit verbetert. “Verschillende andere steden en gemeenten hebben de zogenaamde ‘coalitie van 30’ al ingevoerd in de bebouwde kom. Onder meer Essen en Schelle doen mee. In Nederland is zone 30 al overal de norm in de bebouwde kom.”

De zone 30 wordt ingevoerd in alle straten met gemengd verkeer waar geen afgescheiden fiets- en voetpad is in de bebouwde kom. Later wordt bekeken waar het in de woonwijken nog nuttig kan zijn. Het schepencollege kocht al acht smiley-borden om de snelheidsbeperking aan te geven en wil waar nodig ook een soort poorten plaatsen zodat weggebruikers duidelijk merken dat ze een zone 30 binnenrijden.

Onlangs werd met toestemming van het Agentschap Wegen en Verkeer nog een zone 30 ingevoerd op de N14 in Broechem-centrum.

Het Vlaams Belang vindt 30 echt wel heel weinig. “50 is ook goed voor ons, als die snelheid gehandhaafd wordt. Gaan jullie boetes uitschrijven?”, wilde Christel Engelen (Vlaams Belang) weten. Tine Muyshondt (CD&V) en Roel Vermeesch (onafhankelijke) vonden het allebei “erover”. ”Als ik naar Ranst kijk blijven daar bijna alleen nog zone 30-straten over”, zei Muyshondt. Volgens Vermeesch is de ingreep in Broechem-centrum nuttig geweest, “maar het patroon om dit nu door te trekken naar alle deelgemeenten begrijp ik niet”, vond hij. Fernand Bossaerts (CD&V) had het over “een tekort aan draagvlak”.

Volgens schepen Redig is het een mindswitch. “Als we door Nederland rijden vinden we dit allemaal al vanzelfsprekend.”

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio