Burgemeester Koen T’Sijen en kleindochter Cathy Collet openen de expo rond George van Raemdonck in het Brusselse Stripmuseum. 

Burgemeester Koen T’Sijen en kleindochter Cathy Collet openen de expo rond George van Raemdonck in het Brusselse Stripmuseum. © WOAD

Brussels Stripmuseum eert Boechoutse strippionier George Van Raemdonck: “Hij streed tegen onverdraagzaamheid”

Boechout, Brussel -

Lang voor Willy Vandersteen, en zelfs nog voor Hergé, tekende Antwerpenaar George van Raemdonck honderd jaar geleden een van de eerste Belgische stripverhalen. Kleindochter Cathy Collet opende deze week een mooie tentoonstelling in het Brussels Stripmuseum. “Mijn grootvader was een bescheiden, zelfs verlegen man.”

Wouter Adriaensen

Nog tot begin mei zijn schilderijen, karikaturen en tekeningen van George van Raemdonck te bewonderen in het Stripmuseum, waar ze prijken tussen Blake en Mortimer, Kuifje en de Smurfen. Kleindochter Cathy Collet wijst een boek aan in een van de vitrinekasten. “Bij elke belangrijke gebeurtenis, zoals een communie of een rapport, maakte mijn grootvader een tekening voor me”, vertelt ze. “ook brieven aan zijn broer illustreerde hij uitvoerig. En de klanten van zijn stamcafé vereeuwigde hij op bierviltjes. Hij was altijd aan het tekenen en schilderen. Voor mij was dat heel gewoon.”

Bulletje en Bonestaak, een van de eerste Belgische stripverhalen, verscheen vijftien jaar lang in Nederlandse kranten.

Bulletje en Bonestaak, een van de eerste Belgische stripverhalen, verscheen vijftien jaar lang in Nederlandse kranten. © RR

Op 2 mei 1922 verschijnt de eerste aflevering van Bulletje en Bonestaak in de Nederlandse socialistische krant Het Volk. Geboren Antwerpenaar George van Raemdonck is jaren eerder naar het neutrale Nederland gevlucht voor de oorlog. De stripreeks, die geschreven wordt door zijn vriend A.M. de Jong, loopt vijftien jaar lang en is goed voor bijna negenduizend tekeningen. De twee hoofdpersonages, qua uiterlijk voorlopers van het bekende Amerikaanse duo Laurel en Hardy, reizen de wereld rond en beleven de wildste avonturen.

“Tot mijn tot grote schande moet ik zeggen dat ik Bulletje en Bonestaak nooit gelezen heb”, verklapt Cathy. “Wel zijn andere strips, zoals Tijl Uilenspiegel en Smidje Smee. Die albums verschenen niet lang voor zijn overlijden. Ik ben een kind van gescheiden ouders en bracht veel vakanties door bij mijn grootouders. Grootvader was een bescheiden, zelfs verlegen man. Toen hij 70 werd, werd hij ontvangen op het Antwerps stadhuis. Voor hem was dat niet echt nodig, hij moest niet in de belangstelling staan.”

Tijl Uilenspiegel was een van de laatste stripalbums van George van Raemdonck.

Tijl Uilenspiegel was een van de laatste stripalbums van George van Raemdonck. © RR

Laan, park en monument

In Vlaanderen is de Antwerpse strippionier veel minder bekend dan opvolgers zoals Willy Vandersteen, Marc Sleen en Jef Nys. In Boechout, waar hij de laatste twintig jaar van zijn leven doorbracht, werd hij evenwel allerminst vergeten. “Er hangt een bronzen plaat met zijn beeltenis aan de voorgevel van zijn vroegere woning, we hebben een George van Raemdoncklaan en in het George van Raemdonckpark staat een monument van Bulletje en Bonestaak”, somt de trotse burgemeester Koen T’Sijen (PRO) op. “En nu heeft hij een expositie in Brussel, in een internationaal stripmuseum. Ik bewonder van Raemdonck vanwege zijn maatschappelijk engagement. In zijn tekeningen streed hij tegen onverdraagzaamheid.”

In een ander deel van het Brussel Stripmuseum loopt momenteel een expo over Kid Paddle, een populaire stripreeks rond computerspelletjes. “Ik dacht ook dat maar weinig mensen zich zouden interesseren voor strips van honderd jaar geleden”, bekent Cathy. “Maar de tentoonstelling is modern, licht en luchtig gepresenteerd. Het doet me iets om te zien hoe hier kinderen rondwandelen en hoe mensen foto’s maken van het werk van mijn grootvader.”

Van Raemdonck was ook actief als illustrator, bijvoorbeeld voor het tijdschrift De Radio- en Televisieweek van het toenmalige NIR, de huidige VRT.

Van Raemdonck was ook actief als illustrator, bijvoorbeeld voor het tijdschrift De Radio- en Televisieweek van het toenmalige NIR, de huidige VRT. © RR

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio