Fietsen en wandelen langs de tangent kan al: “Mechelen-Zuid ligt ineens vlak bij De Nekker”

Mechelen -

De eerste auto’s kunnen pas over enkele maanden over de nieuwe tangent in Mechelen rijden, maar voor fietsers en voetgangers is hij sinds vandaag in gebruik. Over het traject van 2,5 kilometer geraak je in enkele minuten bijzonder vlot en conflictvrij van de ene kant van de stad naar de andere. De Vlaamse overheid investeerde zestien miljoen euro in het omvangrijke project.

Sven Van Haezendonck

Vlaams minister Bart Somers (Open Vld) was onder de indruk toen hij dinsdagmiddag de nieuwe verbinding uitprobeerde met de fiets. “Mechelen-Zuid, met de Brusselse- en de Tervuursesteenweg, ligt ineens vlak bij De Nekker”, zegt hij. De titelvoerend burgemeester herinnert zich nog goed de start van het project in 2008. Verschillende partners ondertekenden toen de overeenkomst voor het grote stationsproject.

Mechelse vesten ontlasten

“De HST moest tegen 160 kilometer per uur door Mechelen kunnen rijden, om sneller in Nederland te geraken”, vertelt Somers. Het stadsbestuur greep dat project aan om de aanleg van een tangent te bepleiten. De nieuwe verbindingsweg tussen de Brusselsesteenweg (N1) en het Douaneplein (N15) moet de vesten (R12) rond de historische binnenstad ontlasten.

De Arsenaalpuzzel is een kruispunt voor fietsers en voetgangers in de buurt van de Leuvensesteenweg. 

De Arsenaalpuzzel is een kruispunt voor fietsers en voetgangers in de buurt van de Leuvensesteenweg. ©  Mechelen in Beweging

Vanaf het begin was er sprake van een fietsverbinding, maar gaandeweg heeft ze een belangrijkere plek ingenomen. Tunnels, bruggen en de Arsenaalpuzzel zorgen ervoor dat fietsers haast geen kruispunten meer moeten oversteken. Het traject afrijden, gaat verrassend snel. “Sommige stukken, zoals dat in de Colomalaan, kunnen wel nog beter, maar daarvoor moet eerst de tangent zelf klaar zijn. Dit is een tijdelijke situatie”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.

Met de fiets snel aan de perrons

“De opening van de tangent is gepland in de loop van het voorjaar 2022”, zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging. Aannemer Willemen mikt op april 2022. “De komende maanden werken we ook nog een deeltje van de Arsenaalpuzzel richting Raghenoplein af. Na opening van de tangent moet ook de verbinding met de Kruisbaan nog worden gemaakt”, vertelt Van Camp. Hij benadrukt dat de infrastructuur er in de toekomst nog op verbetert.

Een voorbeeld is de toekomstige fietsenparking onder het nieuwe station. Meer dan vijfduizend fietsers kunnen daar over enkele jaren ondergronds hun stalen ros stallen. “Vanaf niveau -1 kan je met roltrappen en liften rechtstreeks op de perrons geraken”, zegt Rudy Van Camp. Na nieuwjaar beginnen de werken voor de afbraak van het huidige stationsgebouw.

In het nieuwe station komt er nog een grote ondergrondse fietsenparking. 

In het nieuwe station komt er nog een grote ondergrondse fietsenparking. ©  Dirk Vertommen

“Bij de oprichting van de spoorwegen in ons land in 1835 was Mechelen een belangrijk knooppunt van verbindingen. Met deze fietsinfrastructuur is dat opnieuw zo. Wij realiseren hier de mobiliteit van de 21ste eeuw en bereiken het niveau van Kopenhagen”, legt Bart Somers uit. Daarmee doelt hij op de cruciale schakel die deze verbinding is voor de fietsostrade Antwerpen-Brussel (F1). Maar ook de fietssnelwegen vanuit Leuven en Sint-Niklaas sluiten hier op aan.

Gigantische impact

“De impact van deze investeringen voor de fietser is gigantisch en er is nog meer op komst”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+). Hij haalt onder andere de geplande herinrichting van de vesten aan. “Ook daar gaan we maximaal inzetten op de fiets.”

De nieuwe fietsbrug aan de Brusselsesteenweg. De verbinding met de Kruisbaan moet nog gebeuren. 

De nieuwe fietsbrug aan de Brusselsesteenweg. De verbinding met de Kruisbaan moet nog gebeuren. ©  Dirk Vertommen

Bij de Fietsersbond horen ze dat vast graag zeggen. “Het zou hier op het fietspad langs de tangent wel eens heel druk kunnen worden omdat er ook voetgangers bijkomen. Zeker aan de Arsenaalpuzzel. Dan is een ontdubbeling via de Zandpoortvest interessant”, reageert Luc Van Espen, voorzitter van de Fietsersbond.

Eigenaardige bochten

Hij was een van de Mechelaars die zich mee engageerden in de Klankbordgroep. “Zo’n doorlopende fietsinfrastructuur is prachtig. Al ligt het beton hier en daar wel wat hobbelig en zijn er een paar eigenaardige bochten. Alles is natuurlijk nog niet klaar, maar we hebben wel al suggesties gedaan voor verbeteringen”, legt Van Espen uit.

LEES OOK: Provincie rooit 1,3 hectare bos voor aanleg fietsostrade in Mechelen: “De gekapte bomen compenseren we”

Helemaal afgewerkt, is de verbinding nog niet. “Maar ze is wel overal beveiligd”, zegt Rudy Van Camp. 

Helemaal afgewerkt, is de verbinding nog niet. “Maar ze is wel overal beveiligd”, zegt Rudy Van Camp. ©  Dirk Vertommen

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio