Aangeboden door Zespri

Zespri - Yannick & Monique. © Mediahuis Connect

Het gezin van Monique Dumez (38) neemt een vliegende start met Zespri

Gezonde gewoontes aannemen voor het nieuwe jaar

De feestdagen liggen stilaan achter ons, de winterdecoraties zitten weer mooi in hun verpakking en onze honger is alvast gestild tot in februari. Feesten is leuk, maar kan ook vermoeiend zijn. Vooral voor ouders met jonge kinderen in volle groei. Lijkt het een onmogelijke opgave om na deze periode samen opnieuw gezonde gewoontes aan te nemen? Niet voor Monique Dumez (38) en haar gezin. Zij nemen bewust gezonde nieuwe routines aan.

Goede voornemens aangaan is een hele uitdaging. Je hebt ijverig een lijstje samengesteld met doelstellingen voor je gezin. Vroeger gaan slapen, meer sporten, minder TV kijken of meer fruit eten. In de praktijk slaagt minder dan tien procent van wie zich aan zo’n lijstje waagt. De uitdaging om hier ook met je kinderen in te volharden, lijkt plots nóg groter. Maar is zeker niet onmogelijk, hoor. Het lukt Monique Dumez (38) en haar gezin prima. Zij pakken het gewoon anders aan.

Trotse thuisblijfpapa

Het nieuwe jaar zetten Monique Dumez en haar partner Yannick Michiels ijverig in. Hun drie kinderen gaan terug naar school, terwijl zij in volle vaart weer jongleren tussen het werk, hobby’s en het huishouden. Ballet- en zwemles, padel spelen met vrienden, naar de speeltuin met de kinderen en vriendinnen, of even rustig yogaoefeningen doen tijdens de middagpauze. Het hoort er allemaal bij.


 

 © Zespri

Gelukkig koos papa Yannick bewust om thuisblijfpapa te zijn. “Ik vind het geweldig dat mijn vrouw zich volledig kan focussen op haar carrière als salesmedewerker”, vertelt hij trots. “Ik ben bewust huisman omdat de eerste jaren met de kinderen enorm druk zijn.” Het helpt hun gezin alvast om een goed ritme te vinden en gezonde gewoontes aan te nemen.

Kinderen in volle groei

Hun goed doel voor het nieuwe jaar? Gezamenlijk elke dag de nodige hoeveelheid fruit eten. Kinderen in volle groei moeten gemiddeld tussen 150 tot 200 gram fruit eten per dag. Dat klinkt niet veel, maar als ouder weet je dat dit in de realiteit vaak wél een uitdaging is. Zeker tijdens de winter! “Ik probeer zo veel mogelijk bio te koken en voldoende te variëren met verse groenten en fruit”, vertelt papa Yannick. “We willen hen veel laten proeven, maar helaas zijn ze soms kieskeurig.”

Nieuwe routines aannemen

Het is moeilijk om ons aan die goede voornemens te houden omdat het concept van goede voornemens eigenlijk scheef zit. Van de ene dag op de andere je levensstijl overboord gooien is in realiteit vaak een illusie. Veel beter is om je te focussen op het inbouwen van nieuwe routines. En dat stap per stap.


 

 © Zespri

Een aantal tips om je kinderen stapsgewijs meer fruit te doen eten:

1. Maak fruit zichtbaar

“Onze kinderen grijpen veel vaker naar een stuk fruit als het leuk gepresenteerd wordt”, vertelt Monique uit ervaring. Zorg dat ongezonde snacks zoals koekjes en chips dus in de hoogste keukenkast belanden en dat fruit juist altijd zichtbaar is, liefst op een leuke manier. In een mooie schaal of op een cupcake-stand? “Dat vinden onze kinderen dé max!”

2. Maak smoothies

Met een smoothie hebben je kinderen meteen een grote portie fruit en dus vitaminen binnen. Let er wel op dat je hen geen te grote portie geeft, want smoothies bevatten doorgaans veel suiker. Dit gezin vond hier alvast een trucje voor. “Wij mixen wat groenten bij onze fruitsmoothies”, zegt Yannick. “De kinderen hebben het niet door en zo helpen we ze ook aan de nodige hoeveelheid groenten op een dag.”

3. Eet samen fruit

Fruit eten is gezond voor je kinderen, maar natuurlijk ook voor jullie als ouders. Het goede voorbeeld tonen stimuleert alvast je kinderen om meer fruit te eten, maar nieuwe routines aannemen lukt ook beter als het hele gezin zich eraan zet. Zorg voor vaste momenten tijdens de dag om samen te genieten van een stukje fruit. Het ontbijt is ideaal om de dag gezond te starten. “Dat moment samen beleven is voor ons heel belangrijk”, deelt Monique. Zij genieten bijvoorbeeld elke ochtend samen van een boterham en een stukje kiwi.

4. Fruit als snack

Fruit is ook een hele leuke snack! “Onze kinderen krijgen altijd een stukje fruit mee in de boekentas”, vertelt Yannick. “Ze lusten heel graag een appel of kiwi. Appeltjes snijden we voor in kwartjes, de kiwi’s snijden we doormidden zodat ze die makkelijk kunnen uitlepelen.” De coronapandemie zorgde ook voor een bijkomende gewoonte in dit gezin. “We hebben tijdens de lockdowns heel veel speeltuinen ontdekt in de buurt”, vertelt mama Monique. In de winter is dit gezin bij zo’n speeltuinbezoek steevast gewapend met een thermos warme thee of chocomelk, en een stukje vers fruit. “Het is zo’n gemakkelijke snack.”