De rotonde Fabiola op de N10 in Heist-op-den-Berg maakt plaats voor een ovonde met een extra arm en fietstunnels. 

De rotonde Fabiola op de N10 in Heist-op-den-Berg maakt plaats voor een ovonde met een extra arm en fietstunnels. © Joren De Weerdt

Voorbereiding nieuwe ovonde Fabiola begint eind januari: “Vier fases met omleidingen of hinder”

Heist-op-den-Berg, Berlaar, Putte -

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) begint eind januari met de voorbereidende werken aan een nieuwe ovonde op de Liersesteenweg (N10) in Heist-op-den-Berg. Die gaat op termijn de huidige rotonde Fabiola vervangen. De werkzaamheden zullen tot het najaar van 2022 duren. De hoofdwerken volgen vermoedelijk in het voorjaar van 2023. Voor handelaars en omwonenden vinden in januari nog online infosessies plaats.

Kristof Van Rompaey

Het AWV gaat de komende jaren ruim tien kilometer aan fietspaden langs de N10 herinrichten, van in Berlaar tot aan de grens met Begijnendijk. De rotonde Fabiola in Heist-op-den-Berg ligt op dat traject en gaat plaatsmaken voor een ovonde die de verkeersveiligheid en de doorstroming moet verbeteren. Een extra arm gaat aansluiten op de Wouwerstraat. Vijf fietstunnels moeten de veiligheid verhogen voor zachte weggebruikers.

Het deelproject van de grootschalige herinrichting begint eind januari tussen de Houwstraat in Berlaar en de Wouwerstraat in Heist. De fietspaden in die zone worden gelijktijdig met de rotonde heringericht. “De nieuwe fietspaden liggen gescheiden van de rijweg. De enkelrichtingsfietspaden zijn minstens twee meter breed, de dubbelrichtingsfietspaden minsten tweeënhalve meter”, meldt het AWV. “In de meeste gevallen zal het fietspad achter de bestaande berm of gracht komen te liggen. Op de plaatsen waar dat niet kan, worden de fietspaden verhoogd en komt er waar mogelijk een groenstrook tussen fietspad en rijweg.”

Omleidingen

De hoofdwerken kunnen volgens AWV vermoedelijk beginnen in het voorjaar van 2023. Maar eerst moeten er heel wat nutsleidingen worden verplaatst. “In een eerste fase wordt het terrein eind januari bouwrijp gemaakt. Het struikgewas, de planten en de bomen worden verwijderd langs de Aarschotbaan en de Liersesteenweg (N10). Er geldt dan een fietsomleiding vanaf het kruispunt met de Houwstraat, komende van Berlaar. Fietsers nemen de Heistsebaan en de Oude Liersebaan om naar Heist te rijden. Deze fase duurt een maand.”

Een toekomstbeeld van de ovonde, met volledig gescheiden auto- en fietsverkeer.

Een toekomstbeeld van de ovonde, met volledig gescheiden auto- en fietsverkeer. © Agentschap Wegen en Verkeer

De tweede fase zou twee tot drie maanden in beslag nemen. Er wordt dan onder de rotonde geboord voor de aanleg van nutsleidingen. Voor gemotoriseerd verkeer dat over de N15 moet, is een omleiding voorzien. Ook De Lijn moet haar dienstregeling dan aanpassen.

Handelaars en buren

Tijdens de derde fase verleggen de nutsmaatschappijen hun leidingen. Ze nemen daarvoor een rijstrook in. Beurtelings verkeer blijft mogelijk op de N10. Voor fietsers geldt dezelfde omleiding als tijdens het bouwrijp maken van de werfzone. “De werken duren vijf tot zes maanden”, klinkt het. “In de vierde en laatste fase worden de nieuwe nutsleidingen gekoppeld en in dienst genomen. Dat zal nog een tot twee maanden duren. Hinder zal dan beperkt en lokaal zijn.”

Op woensdag 12 januari om 19.30u organiseert het AWV samen met Ondernemend Heist, UNIZO en Voka een online infosessie voor handelaars. Op dinsdag 18 januari volgt om 19.30u een online sessie voor bewoners. Inschrijven kan via de website van AWV.

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio