© ATV

Antwerpen heeft kunstbeurs ‘dankzij’ corona

Antwerpen -

Met veel enthousiasme opende Art Antwerp in Antwerp Expo. Het is de eerste beurs van hedendaagse kunst in Antwerpen ooit. Dat is deels te danken aan corona dat de internationale beurskalender grondig door elkaar schudde. De organisatoren van Easyfairs geloven dat Art Antwerp 2021 een opstap kan worden naar een blijvend evenement.

Frank Heirman

Art Antwerp stond in december 2020 al in de steigers, tot de verscherpte coronamaatregelen er anders over beslisten. “Ook nu bleef het spannend tot het laatst”, bekent beursdirecteur Anne Vierstraete van Easyfairs. “We zijn enorm tevreden dat we kunnen aantonen dat een veilige en volwaardige beurs mogelijk is.”

Daarvoor nam Easyfairs veel voorzorgsmaatregelen. Bezoekers moeten een Covid Safe Ticket voorleggen en een mondmasker dragen. Ter plaatse werd ook een sneltestcentrum ingericht. Het tentoonstellingsparcours kreeg extra brede gangen van meer dan vijf meter en de plafondhoogte bedraagt overal tien meter. CO₂-meters bewaken de luchtkwaliteit.

Om meer plaats te creëren, hield Easyfairs de beurs kleinschalig. Slechts 56 galeries, waarvan een kwart uit Antwerpen zelf, de rest uit België en buurlanden, kregen een uitnodiging. “Een bewuste en noodzakelijke keuze, want galeries wagen zich in deze coronatijden niet aan lange riskante reizen”, weet Vierstraete. “Antwerp Art moest er gewoon komen. Het is intussen 31 maanden geleden dat er in België nog een internationale kunstbeurs kon plaatsvinden. Er was echt behoefte aan.”

10.000 bezoekers

Met het resultaat is Anne Vierstraete blij verrast. “Art Antwerp is een beurs die er meteen staat. Alle deelnemers hebben er met veel zorg aan gewerkt. Het is een beurs met een grote diversiteit en hoge kwaliteit. Ondanks de moeilijke omstandigheden en de afwezigheid van verre kunstliefhebbers rekenen we toch op tienduizend bezoekers.”

“Aan enthousiasme ontbreekt het niet. Dat is de springplank voor succes. We moeten nu nagaan in welke format er voldoende mogelijkheden zitten. De eerste editie is gegroeid als een eenmalig antwoord vanuit de markt, maar we geloven dat het een blijvend project kan worden naast onze beurs Art Brussels, waarvan de volgende editie op 28 april 2022 staat ingepland.”

Sofie Van de Velde: “Antwerpen is zeker optie”

Sofie Van de Velde brengt samen met collega Jason Poirier van Plus-One een overzicht van haar huiskunstenaars zoals Bendt Eyckermans, Charline Tyberghein en Pieter Jennes. Veel werk bleek al bij de opening verkocht.

Sofie Van de Velde: “Als het over kunst in België gaat, denkt iedereen direct aan Brussel, maar Antwerpen is zeker ook een optie. In deze regio zitten vele belangrijke kunstenaars en ook vele verzamelaars. Ik ben ervan overtuigd dat buitenlanders graag naar hier zullen komen. Voor hen is Antwerpen zeker ‘exotischer’ dan Brussel. Voor onze kunstenaars was het een eer om voor deze beurs in eigen stad nieuw werk te presenteren. In sommige gevallen hebben we daar al op voorhand een koper voor omdat geïnteresseerden op wachtlijsten staan. Een werk verdient getoond te worden, al is het verkocht.“

Sofie Van de Velde met werk van Bendt Eyckermans en Felix de Clercq. 

Sofie Van de Velde met werk van Bendt Eyckermans en Felix de Clercq. ©  Patrick De Roo

Adriaan Raemdonck: “Bakermat van schilderkunst”

Galerie De Zwarte Panter is voor het eerst sinds jaren weer present op een kunstbeurs. Adriaan Raemdonck koos voor zijn drie oudste kunstenaars, drie Antwerpse schilders: Fred Bervoets, Hugo Heyrman en Jan Vanriet.

Adriaan Raemdonck: “In deze coronatijden ontdekken we dat de plaats van origine weer belangrijk wordt. Alles begint in de geboortegrond. Voor schilderkunst heeft de stad altijd een eersteplansrol gespeeld. Dat moet de stad promoten. Voor de organisatie van galeries en kunstenaars heeft Antwerpen veel gedaan, maar een kunstbeurs vanuit de markt was er nog nooit. Daarom is Art Antwerp belangrijk. Ik heb gekozen om hier mijn veteranen te tonen om te laten zien dat goede schilderkunst altijd mooi veroudert.”

Adriaan Raemdonck bij werk van Hugo Heyrman en Jan Vanriet. 

Adriaan Raemdonck bij werk van Hugo Heyrman en Jan Vanriet. ©  Patrick De Roo

Maurice Verbaet: “Terug naar Antwerpen”

Maurice Verbaet die twee jaar geleden zijn stichting in Antwerpen inruilde voor een galerie in Knokke, is op Art Antwerp present met referentiekunstenaars als René Guiette, Vic Gentils, Guy Vandenbranden en Paul Van Hoeydonck.

Maurice Verbaet: “Het is de eerste maal dat ik aan een kunstbeurs in België deelneem. Heerlijk dat het weer in Antwerpen is. In mijn verzameling komt nog steeds veel meer bij dan ik verkoop. Ik kan het niet laten en dat zal niet meer veranderen. Volgend jaar in april kan ik mijn collectie tentoonstellen in het museum in Duinkerken, maar ik zoek een grote plek in Antwerpen om weer presentaties te kunnen brengen van naoorlogse kunst. Dat hoeft daarom geen vaste locatie te zijn. De expositie op deze beurs is al een eerste aanzet.”

Maurice Verbaet toont een overzicht naoorlogse kunst.   

Maurice Verbaet toont een overzicht naoorlogse kunst.  ©  Patrick De Roo.

Frederick Keteleer: “Beurs waar je alles kan zien”

Keteleer Gallery zet op haar stad Antwerpse coryfeeën als Panamarenko, Guillaume Bijl en Luc Deleu tegen het opkomend talent van Floris Van Look en Sybren Vanoverberghe.

Frederick Keteleer: “Het is fantastisch dat deze beurs in Antwerpen kan. Het is een extra etalage voor onze artiesten. Beurzen hoeven niet noodzakelijk de allergrootste te zijn. Integendeel, de regionale dimensie zou wel eens belangrijker kunnen worden in de toekomst. Art Antwerp is de enige beurs die ik ken waar je de kans krijgt om alles rustig te bekijken, zonder stress. Ik ben ervan overtuigd dat in de toekomst internationale galeries en verzamelaars graag een weekend naar Antwerpen willen komen. Wij schrijven alleszins direct in voor zo’n beurs in Antwerpen.”

Frederick Keteleer bij beeld van Panamarenko. 

Frederick Keteleer bij beeld van Panamarenko. ©  Patrick De Roo

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio