De Wever bezorgd na nieuw ongeval met elektrische step: “We zien een scherpe stijging”

ANTWERPEN -

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) maakt zich grote zorgen om het stijgende aantal ongevallen met elektrische steps in Antwerpen. Vrijdagavond raakte een 22-jarige man levensgevaarlijk gewond nadat hij met zijn step in aanrijding kwam met een bus. “Doelgerichte acties zijn in de toekomst zeker mogelijk”, aldus De Wever.

Het ongeval dat vrijdagavond gebeurde op de hoek van de Carnotstraat en de Kerkstraat, is een van de ernstigste ongevallen met een elektrische step tot dusver. Rond 22.30 uur kwam een step, met daarop twee gebruikers, in aanrijding met een reisbus. De 22-jarige bestuurder raakte zo erg gewond dat hij in kritieke toestand werd overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn vrouwelijke ‘bijrijder’ raakte minder ernstig gekwetst.

Op bijna hetzelfde tijdstip kwam een gebruiker van een deelstep zwaar ten val aan de Meirburg. De bestuurder van de step raakte vermoedelijk uit evenwicht bij het kruisen van de trambedding. De hulpdiensten kwamen ter plaatse om het slachtoffer naar het ziekenhuis te brengen. “De precieze omstandigheden van het tragische ongeval in de Carnotstraat worden onderzocht”, zo reageert burgemeester Bart De Wever. “Mijn gedachten zijn bij de slachtoffers en hun familie.”

Het ongeval aan de Meirbrug. 

Het ongeval aan de Meirbrug. ©  rr

LEES OOK. Twintiger op step in levensgevaar na aanrijding met bus in Antwerpen

Snel en tegelijk instabiel

“Vorig jaar al zagen we een scherpe stijging van het aantal ongevallen met elektrische steps. De verkeersregels respecteren en het matigen van snelheid zijn voor steps des te belangrijker vanwege hun wendbaarheid. Ze zijn tegelijk snel en instabiel, wat voor erg gevaarlijke situaties kan zorgen”, aldus De Wever. “Bovendien zijn de gebruikers vaak jong, tussen 15 en 34 jaar.”

Volgens De Wever probeert de Antwerpse politie nu al op de problematiek te werken. “De wijkteams van de politie ondernemen geregeld acties rond verantwoord fietsgedrag. Het gebruik van steps is daarin een aandachtspunt. Doelgerichte acties tegen steps zijn in de toekomst zeker mogelijk, want deze trend zet zich door. Met deelstepbedrijven werken we samen om de snelheid te begrenzen en onveilig en asociaal rijgedrag op te sporen.”

Een bijkomende moeilijkheid is dat steps geen nummerplaat hebben, wat het voor de politie erg moeilijk maakt om overtreders te identificeren. “We merken ook dat ze steeds vaker gebruikt worden door drugsleveranciers en dat ze worden opgevoerd. Onlangs nog nam onze lokale politie een step in beslag die maar liefst 60 km/uur haalde.”

Aanpassingen wegcode

Het Vias Instituut (voormalige Belgische instituut voor de verkeersveiligheid) pleit al langer voor een aanpassingen in de wegcode. “Om met een brommer tot 25 km per uur te mogen rijden, moet je 16 jaar zijn. Maar op het rondrijden met een elektrisch aangedreven die 25 km per uur rijdt, staat geen leeftijdsbeperking. Dat is niet logisch”, zegt Stef Willems van Via Institute. “Wij vinden dat je pas vanaf 16 jaar met zo’n step zou mogen rondrijden in het verkeer. Daarnaast raden we iedereen aan om een helm te dragen als je je met een step verplaatst. Als je met een step valt, val je meestal over je stuur. De meeste verwondingen worden daarom vastgesteld aan het hoofd en de nek.” 

 (jvda)

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio