De wegen worden nu behandeld met schaaf en pletwals. 

De wegen worden nu behandeld met schaaf en pletwals. © RR

Woonzone met bosrijk karakter krijgt verharding met waterdoorlatende klinkers

Wuustwezel -

Het lokaal bestuur gaat vier wegen in de woonzone met bosrijk karakter (WBK) rond de Bleken verharden met waterdoorlatende klinkers. Daarnaast wordt een subsidiedossier opgestart voor de aanleg van een gescheiden riolering in de zone tussen de Duinenstraat en de Witgoorsebaan.

Enkele straten in de woonzone met bosrijk karakter (WBK) rond de Bleken krijgen een waterdoorlatende bestrating. “Wij voorzien een bedrag van 1,23 miljoen euro voor de realisatie van twee kilometer verharding in vier straten”, legt schepen van Openbare Werken Kris Van Looveren (CD&V) uit. “Aanvankelijk wilden we wachten tot er riolering in die straten wordt aangelegd, maar nu blijkt dat dit nog jaren kan duren.”

Het lokaal bestuur heeft nu een plan klaar om vier wegen te verharden met waterdoorlatende klinkers. Het gaat daarbij om de Reebokweg, het eerste deel van de Staekboomweg, de Draversdreef en de Zandvenweg.

“We broeden al een poos op een plan om de drukst bereden straten op een duurzame manier aan te pakken”, aldus Van Looveren. “Aanvankelijk keken we daarbij naar de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM). Die heeft een prioriteitenlijst gemaakt om gebieden met veel woningen het eerst aan te sluiten op de riolering.”

“We kunnen niet op subsidies blijven wachten zegt”, zegt schepen Kris Van Looveren.

“We kunnen niet op subsidies blijven wachten zegt”, zegt schepen Kris Van Looveren. © rr

“Om even aan te tonen waar we in Wuustwezel nu staan: de geplande rioleringswerken in de Baan hebben prioriteit 3 en Zavelstraat staat op 4. Dan zijn er nog wel wat straten in onze gemeente die prioriteit 5 hebben. Het gebied tussen de Duinenstraat en de Witgoorsebaan kreeg prioriteit 6. Hiervoor wil het lokaal bestuur nog dit jaar een subsidiedossier opstarten.”

Subsidies met mondjesmaat

“Andere straten in de wijk staan nog lager op de ranglijst en zijn dus nog lang niet aan de beurt”, vult burgemeester Dieter Wouters (CD&V) aan. “De VMM geeft maar met mondjesmaat subsidies en de doorlooptijd van een rioleringsproject bedraagt gemiddeld acht jaar. Daarbij zijn de aanvraagvoorwaarden recent aangepast. We weten dus zeker dat het bosrijke woongebied rond Bleken nog niet direct aan bod komt. Daar gaan we niet langer op wachten. We willen de drukst bereden wegen in het gebied verharden zonder de aanleg van riolering.”

De wegen zullen een verharding krijgen in waterdoorlatende klinkers.

De wegen zullen een verharding krijgen in waterdoorlatende klinkers. © RR

De voormalige weekendzone wordt geregulariseerd tot een woongebied met bosrijk karakter. De meeste wegen in deze zone zijn aangelegd met steenpuin en groefgrind. Nu hier steeds meer mensen komen wonen en er dus ook meer verkeer is, worden de straten sneller stukgereden. Dit zorgt ervoor dat er na regen veel putten ontstaan. Volgens Van Looveren probeert de technische dienst de wegen twee tot drie keer per jaar recht te trekken. Eerst passeert er een kraan die de grootste gaten losmaakt. Dan komt er een tractor met een schaaf, die de toplaag egaliseert. Vervolgens drukt een wals het wegdek samen.

“Dat onderhoud is niet mogelijk bij regenweer of vriestemperaturen en dus heel afhankelijk van het weer. De putten moeten goed droog zijn zodat de technische dienst de wegen kan opmaken. Het woongebied heeft elf kilometer grindwegen. We beseffen dat de omwonenden soms lang moeten wachten en we kunnen niet alle wegen tegelijk heraanleggen”, zo besluit de schepen.

“Jarenlang heeft N-VA gepleit voor een betere verharding in de weekendzone om de jaarlijkse wateroverlast te vermijden en de staat van de weg te verbeteren”, vult raadslid Amber Vermeiren (N-VA) aan. “We zijn blij dat er nu wel 1,23 miljoen euro vrijgemaakt kan worden voor de verharding van de wegen in het woongebied. Waarom kon deze investering niet eerder gebeuren?” vw

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio