Dit binnenschip vaart vanaf volgend jaar op koolstofvrije waterstof tussen Rotterdam en Antwerpen. 

Dit binnenschip vaart vanaf volgend jaar op koolstofvrije waterstof tussen Rotterdam en Antwerpen. ©  rr

Binnenschip vaart vanaf volgend jaar op waterstof tussen Rotterdam en Antwerpen: “Mijlpaal in koolstofvrij maken van binnenwateren”

De Franse multinational Air Liquide gaat vanaf volgend jaar koolstofvrije waterstof leveren aan een binnenschip van transporteur Future Proof Shipping (FPS), dat containers vervoert tussen Rotterdam en Antwerpen.

Door deze innovatie zou het binnenschip, dat de naam Maas heeft, geen schadelijke stoffen meer uitstoten. Dat is een besparing van zo’n tweeduizend ton CO2 per jaar. Het schip vaart op basis van een volledig elektrische aandrijving met een brandstofcel, waterstofopslag en batterijen.

“Dit project is een mijlpaal in het koolstofvrij maken van de binnenwateren”, zeggen Air Liquide en FPS in een gezamenlijk persbericht. “Het maakt het mogelijk om de conventionele brandstof die in de scheepvaart wordt gebruikt, te vervangen door waterstof. Daardoor wordt de ecologische afdruk van de sector een pak kleiner. De oplossing kan gemakkelijk worden gekopieerd naar andere schepen, treinen en andere toepassingen.”

Richard Klatten, topman van FPS, is laaiend enthousiast. “De samenwerking met Air Liquide, een bedrijf waar waterstof centraal staat, lost voor ons een gigantisch stuk van de uitstoot in de logistieke keten op”, zegt de Nederlander. “Onze schepen moeten worden gevoed met hernieuwbare energie en op dit moment is koolstofvrije waterstof de slimste en groenste brandstofkeuze die voor ons beschikbaar is.”

In de komende tien jaar wil FPS nog negen andere emissieloze binnen- en kustvaartschepen bouwen. Waterstof is een haalbare aandrijving voor de binnenvaart, omdat binnenvaartschepen onderweg vaak moeten stoppen en daar energie kunnen bijtanken. Voor grotere schepen, die langer varen voor ze kunnen bijtanken, is waterstof volgens specialisten veel moeilijker haalbaar. Die schepen zouden in de toekomst bijvoorbeeld wel op groene ammoniak kunnen varen.

 (cwil)

Vastgoed

Jobs in de regio