De vaste knip in Wuytsbergen komt niet terug, maar de straat wordt wel beperkt tot plaatselijk verkeer en omgevormd naar een fietszone. 

De vaste knip in Wuytsbergen komt niet terug, maar de straat wordt wel beperkt tot plaatselijk verkeer en omgevormd naar een fietszone. © Hans Otten

Stadsbestuur Herentals voert onverwacht in hele centrum fietszone in

Herentals -

De aanpak van het sluipverkeer in Wuytsbergen krijgt een hoogst onverwachte wending: het Herentalse stadsbestuur heeft beslist om van de straat een fietszone te maken, en bij uitbreiding het volledige stadscentrum.

Hans Otten

Een vaste knip met boombakken of toch een virtuele knip met slimme camera’s: de keuze tussen deze twee opties om het sluipverkeer te weren en de snelheid te verlagen in de wijk Wuytsbergen hield het voorbije jaar half Herentals bezig. De begeleidingsgroep met onder meer een vertegenwoordiging van buurtbewoners geraakte in november niet tot een eenduidig advies. Daarom heeft het college van burgemeester en schepenen nu zelf de knoop doorgehakt: de wijk Wuytsbergen-Ekelen wordt een fietszone.

Dat is een aaneenschakeling van fietsstraten, waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Bovendien is het voor gemotoriseerd verkeer verboden om de fietsers in een fietszone in te halen. Die beslissing is zonder meer verrassend, omdat deze optie het voorbije jaar geen voorwerp uitmaakte van de proefopstellingen. Het stadsbestuur koppelt in Wuytsbergen-Ekelen meteen ook de beperking tot plaatselijk verkeer aan de nieuwe maatregel.

Hele stadscentrum

“Tegelijk beslissen we dat ook heel het stadscentrum binnen de ring een fietszone wordt, waar ook een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur geldt”, deelt het stadsbestuur mee. “Op deze manier garanderen we dat de ingrepen in de woonwijk Wuytsbergen-Ekelen niet leiden tot een slechtere verkeersleefbaarheid en verminderde veiligheid in de centrumstraten. Bovendien draagt deze beslissing ook bij aan de ambitie van de stad om een modal shift van wagen naar fiets te realiseren.”

Binnen de oude vesten, in feite de oude stadskern van Herentals, geldt al enkele jaren een regime van zone 30. Die breidt nu in wezen uit naar alle straten buiten de oude stadskern, zolang die binnen de Ringlaan liggen. Bovendien komt daar vervolgens ook het regime van de fietszone bovenop, uitgezonderd in straten waar al een volwaardig fietspad bestaat.

Zo snel mogelijk

Het studiebureau dat al belast is met de opmaak van het mobiliteits- en parkeerplan krijgt nu de boodschap mee “dat fietszones met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom, het uitgangspunt zijn in heel Herentals”. “We willen deze maatregel zo snel als mogelijk invoeren en communiceren na nieuwjaar over de realistische timing”, klinkt het.

De plotse plotwending doet bij de meeste betrokkenen bij het dossier Wuytsbergen dinsdag de monden openvallen. “Het stadsbestuur heeft altijd de mond vol over participatie, maar nu werpt het vanuit zijn hoge toren plots zonder enig overleg het besluit naar beneden dat het hele centrum een fietszone wordt”, foetert Jan Bertels (Vooruit), die op de gemeenteraad van dinsdagavond het dossier Wuytsbergen aansnijdt. “Zeker in mobiliteitsvraagstukken is het van groot belang dat er een draagvlak bestaat. Dat kan je alleen maar bereiken door mensen te informeren. Nu lezen de Herentalsenaars woensdag in de krant dat er een fietszone komt, zonder te weten wat dat wil zeggen. Dat leidt alleen maar tot meer polarisatie.”

MEER OVER Blikvangers Kempen

Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio