Ronny De Pesseroy bij de spoorlijn die naast zijn woning loopt. 

Ronny De Pesseroy bij de spoorlijn die naast zijn woning loopt. © Stijn Van de Sande

Pas in 2024 oplossing voor geluidsoverlast door verplaatste spoorwegwissel: “Het is om zot van te worden”

Mechelen -

De bewoners van de Jan Frans Boeckstuynstraat en enkele omliggende straten in Mechelen-Zuid, zullen nog zeker tot 2024 hinder ondervinden van een spoorwegwissel. De wissel werd vorig jaar verplaatst en zorgt sindsdien voor geluidsoverlast. “Maar wanneer we overschakelen op een nieuwe seininrichting, is het probleem opgelost”, aldus spoorwegnetbeheerder Infrabel.

Stijn Van de Sande

De geluidshinder startte vorig jaar. Toen verplaatste Infrabel een wissel op de spoorlijn 53 tussen Mechelen en Dendermonde. De wissel kwam pal naast de woning van Ronny De Pesseroy in de Jan Frans Boeckstuynstraat te liggen. “Bijna veertig jaar lang hebben we zonder problemen naast de spoorweg gewoond, maar nu is het lawaai echt niet meer te harden. We denken er zelfs aan om te verhuizen, en dat terwijl we hier eigenlijk heel graag wonen”, zei hij in november vorig jaar.

Meer dan een jaar later houdt de geluidshinder nog steeds aan, ook al ging Ronny intussen rond met een petitie. “Aan de mensen die het dichtst tegen de spoorweg wonen, vroegen we om de petitie te tekenen. In totaal hebben bijna vijftig gezinnen ze ondertekend. Dat is ongeveer 80% van de directe omwonenden. Zij ergeren zich ook aan het lawaai van de treinen. Bij iedere wagon die over de wissel rijdt, horen we hard ‘tak-tak’. Het is om zot van te worden.”

35 goederentreinen per dag

Vooral de goederentreinen zorgen voor frustratie. “Die treinen zijn zwaar en enorm lang”, aldus Ronny. “Daardoor houdt het harde geluid vaak meer dan anderhalve minuut aan en het zorgt soms zelfs voor trillingen. Dat gebeurt niet alleen overdag, maar ook ’s nachts. Het is onmogelijk geworden om met de ramen open te slapen. Soms gaat het om dertig tot 35 goederentreinen per dag. En daar komen nog ruim tachtig passagierstreinen bij. Die maken gelukkig veel minder lawaai.”

Vorige maand zaten Ronny, de stad en Infrabel rond de tafel om de hinder te bespreken. “Dat gesprek verliep constructief”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. “We begrijpen de ergernis bij de buren, maar op korte termijn hebben we geen oplossing. De wissel werd namelijk verplaatst om een vlotte toestroom van het treinverkeer te garanderen tijdens de werken aan het station. Hij maakt deel uit van een grote puzzel. Het storende geluid is afkomstig van een gelijmde voeg. We brachten al geluiddempende matten aan, maar helemaal stil krijgen we het jammer genoeg niet.”

Oplossing tegen 2024

Toch is er licht aan het einde van de tunnel. “Want volgend jaar starten we met het uitrollen van een systeem voor computergestuurde seininrichting”, aldus Petit. “Daarmee zal de gelijmde voeg verdwijnen en is dus ook het probleem opgelost. Die werken moeten afgerond zijn in 2024. Tot dan houden we nog regelmatig metingen, net zoals we dat de voorbije maanden hebben gedaan. Er werd bij die metingen trouwens nooit buitensporige geluidsoverlast vastgesteld, maar we houden het zeker in het oog en proberen de hinder tot een minimum te beperken.”

MEER OVER

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio