In het ontwerpadvies voor de Turnhoutsebaan worden bezwaren geuit over de negatieve gevolgen van de lengte van de fietsstraat. 

In het ontwerpadvies voor de Turnhoutsebaan worden bezwaren geuit over de negatieve gevolgen van de lengte van de fietsstraat. © Jan Van der Perre

Opmerkelijke paragrafen geschrapt uit ontwerpadvies fietsstraat in Turnhoutsebaan

Antwerpen, Borgerhout -

In het aangepast ontwerp van het ongunstige advies over de zone 30 en de fietsstraat in de Turnhoutsebaan in Borgerhout is een reeks opmerkelijke paragrafen geschrapt. De paragrafen hebben betrekking op het mogelijk “agressief verkeersgedrag” door automobilisten in een fietsstraat en rond handhaving.

Sacha Van Wiele

LEES OOK: Open Vld-schepen Marinower gaat in tegen coalitiepartners en blijft wel achter fietsstraat Turnhoutsebaan staan: “Dit zijn géén verfpotmaatregelen”

Dat blijkt uit het ontwerpadvies dat we konden inkijken en dat op vrijdag 26 november op de collegetafel lag. Het ongunstig advies stond eerder al op 19 november op de agenda, maar werd toen verdaagd. Open Vld wil de ingrepen die Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) voor ogen heeft in de Turnhoutsebaan wel een gunstig advies geven.

 
Geschrapte paragrafen uit het advies. 

Geschrapte paragrafen uit het advies. ©  RR

Coalitiepartners N-VA en Vooruit wijzen de zone 30 en de fietsstraat af uit vrees voor meer verkeersonveiligheid als er geen daadwerkelijk infrastructurele ingrepen aan verbonden zijn. De socialisten hebben wel bezwaren bij de toon van het advies en drong aan op aanpassingen. De aangepaste tekst kwam op 26 november terug op het schepencollege, maar werd opnieuw voor twee weken verdaagd omdat Open Vld zich nog steeds verzette tegen een ongunstig advies.

Het ontwerpadvies van 26 november somt de bezwaren op die onder meer de Antwerpse politie al had geformuleerd in haar negatief advies. In het advies dat we konden bemachtigen, is duidelijk te zien wat werd geschrapt. Het is niet duidelijk of dit ook de punten zijn waar Vooruit bezwaren bij had.

“Irritatie en frustratie”

In een paragraaf in het eerste advies van 19 november wordt ingegaan op het effect van een lange fietsstraat in de Turnhoutsebaan. Automobilisten mogen daar geen fietsers voorbijsteken. De snelheid zal dus een pak lager liggen dan de 30 kilometer per uur. In het ontwerpadvies staat dat dan aan automobilisten veel geduld wordt gevraagd. “Dit kan er toe leiden dat er veel irritatie en frustratie zal ontstaan bij de automobilisten, wat dan weer impulsief en agressief verkeersgedrag ten gevolge kan hebben”, staat in het advies te lezen. Het zou er dan volgens het advies voor zorgen dat chauffeurs ergens anders te snel gaan rijden om de verloren tijd in te halen of een alternatieve route gaan zoeken in de woonstraten. Dit alles is nu geschrapt in het ontwerpadvies van 26 november.

Fietsers zouden zich ook onveilig voelen in de fietsstraat omdat er onvoldoende handhaving of infrastructuuraanpassingen gaan zijn. Deze bemerking is geschrapt in het latere ontwerpadvies van 26 november. De volgende vaststelling is ook uit het advies gehaald: “Er dient opgemerkt dat andere Vlaamse assen op Antwerps grondgebied opmerkelijk veel hoger scoren dan de Turnhoutsebaan als ‘zwart punt’”.

Er zijn enkele aanvullingen en nuances aangebracht in het aangepaste advies. Die benadrukken vooral dat de lengte van de fietsstraat een probleem zou zijn.

Bij het kabinet van Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) wensten men niet te reageren omdat het schepencollege over dit advies nog geen beslissing nam. Het advies over de zone 30 en de fietsstraat in de Turnhoutsebaan staat normaal vrijdag terug op de agenda van het schepencollege.

LEES OOK: Drastische ingreep op Turnhoutsebaan: drukke verkeersas wordt fietsstraat met zone 30

LEES OOK: Antwerpse politie negatief over fietsstraat in Turnhoutsebaan: “Verkeerssituatie met schijnveiligheid”

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio